اوايل سال ۲۰۰۵ ميلادى شركت nVIDIA فناورى استفاده از دو كارت گرافيكى در يك سيستم را ارائه داد كه اين فناورى SLI (Scan Line Interleaving) نام گذارى شد، اين پيشروى از سوى nVIDIA سبب شد تا رقيب كاركشته nVIDIA يعنى ATI دست به كار شده و راه حل جديدى را ارائه دهد. لذا در اواسط سال ۲۰۰۵ با ارائه تكنولوژىCrossfire وارد اين رقابت شد.
امروزه روند توليد و مراحل خلق دنياى تصويرى سبب شده است كه جزئيات دقيق و تمركز بيشترى بر عناصر بصرى صورت بگيرد تا همه مصرف كنندگان به حداكثر راندمان و بهره ورى لازم دست يابند. براى از بين بردن محدوديت هاى تصويرى و برطرف كردن نيازهاى تصويرى هم چون كار بر روى عناصر تصوير (پيكسل ها) و چندبعدى ها سبب شده است تا توليدكنندگان به فكر ساخت تكنولوژى هاى جديد و قدرتمندى مانند Multi GPU بيفتند. اين فناورى را مى توان انقلابى بزرگ در صنعت تصوير ديجيتال دانست زيرا تمام ويژگى ها از قبيل سرعت، واقعيت، كيفيت و قيمت دلخواه مشترى و متناسب با نيازهاى او در نظر گرفته شده است. تكنولوژى هاى SLI و Crossfire كه در اين مقاله به آنها اشاره خواهيم داشت، به ما امكان استفاده از دو كارت گرافيك را به طور همزمان مى دهد و شما مى توانيد با بهره گيرى از اين دو تكنولوژى آهنگ پخش تصاوير سه بعدى را دو برابر كنيد، اين كارت ها بازى هاى گرافيكى را با بالاترين سرعت و بهترين وضوح اجرا مى كنند. اگر شما در زمره افرادى هستيد كه از سيستم خود به عنوان يك سيستم Multi tasking استفاده مى كنيد مى توانيد با استفاده از اين فناورى ها چهار خروجى همزمان را روى مانيتور خود داشته باشيد.
* تاريخچه
تكنولوژى SLI ابتدا در سال ۱۹۹۸ توسط شركت ۳dfx بر روى كارت هاى گرافيكى vodoo2 طراحى شد اين تكنولوژى از طريق تجزيه تصوير به خطوطى پياپى زوج و فرد و محول كردن وظيفه پردازش هر دسته از خط ها به تراشه هاى موجود بر روى كارت گرافيك عمل مى كرد. پس از خريد شركت ۳dfx توسط nVIDIA، SLI نيز به Scalable Link Interface تغيير نام داد. قبل از اين ادغام SLI سه نام كلمه Scan Line Interleaving بود.
* انواع SLI
هم اكنون سه نوع حالت عمل SLI وجود دارد كه به شرح زير است:
۱- SFR (Split Frame Rendering) :در اين حالت از SLI هر فريم از تصوير به دو بخش تقسيم شده و هر بخش آن توسط يك GPU پردازش مى شود.
۲- AFR (Alternate Frame Rendering): در اين حالت هر GPU وظيفه پردازش يك فريم كامل را برعهده دارد، بنابراين در حالى كه يك تراشه در حال پردازش فريم جارى است تراشه هاى ديگر نيز در حال پردازش فريم هاى بعدى هستند و در حالى كه فريم اول در حال نمايش است فريم بعدى آماده نمايش مى شود، اين حالت از SLI در حالت ۳way SLI و يا Triple SLI ۶كاربرد دارد.
۳- AFR of SFR :اين شيوه تركيبى از دو حالت فوق است كه در سيستم هاى Quad SLI فعال مى شود. در اين حالت از SLI يك فريم از تصوير توسط هر دو GPU كارت گرافيك اول در حالت SFR پردازش مى شود و فريم بعدى نيز به همين شيوه همزمان با پردازش و يا نمايش فريم قبلى پردازش مى شود.
* انواع Crossfire
در تكنولوژى Crossfire براى پردازش تصوير چهار راه حل در نظر گرفته شده است كه به شرح زير است:
۱- Super Tiling :در اين حالت هر كادر تبديل به دو بافت شطرنجى ۳۲ خانه مربعى مى شود. اين بلوك ها يك در ميان به نام بلوك هاى زوج و فرد شناخته مى شوند كه مانند خانه هاى صفحه شطرنج در كنار يكديگر قرار گرفته اند. هنگام پردازش تصوير بلوك هاى زوج توسط يك كارت گرافيك و بلوك هاى فرد توسط كارت گرافيكى ديگر مورد پردازش قرار مى گيرد. پس از تركيب اين دو اطلاعات به دست آمده در چيپ تركيب كننده كارت اصلى، يك تصوير كامل و عالى بر روى خروجى نمايش داده مى شود.
۲- Scissor :در اين حالت هر كادر به دو قسمت مساوى تقسيم شده و هر قسمت توسط يك GPU از مجموع دو GPU پردازش مى شود و پس از پردازش هر نيمه از يك كادر پردازش ها با هم تركيب شده و بر روى خروجى تصوير نمايش داده مى شوند.
۳- :AFR اين روش كه شبيه به روش Super Tiling است همه كادرهاى زوج به يك GPU و كادرهاى فرد به GPU ديگر تحويل داده مى شود، كادرها پس از تركيب فرآيند و GPU كامل شده و به موتور تركيب كننده كه بر روى برد اصلى Crossfire قرار دارد ارسال مى شود.
۴- Super AA :در اين روش كه كيفيت بسيار بالايى را مى توان از آن انتظار داشت، پس از تركيب هر دو كادر، تركيب آنها در موتور Crossfire ويرايش و ابتدا از pixelهاى آنها نمونه گيرى مى شود، پس تركيبى از هر pixel را به صورت نتيجه در نماى كلى ارائه مى دهد كه حاصل آن تصويرى با دو برابر وضوح و كيفيت بهتر و بيشتر است كه مى توان خروجى بسيار زيبايى را در اين حالت از Crossfire شاهد بود.
* تفاوت هاى SLI و Crossfire
۱- از نظر توان پردازش سه بعدى محصولات ATI قوى تر از nvidia است.
۲- نصب و راه اندازى كارت هاى Crossfire نسبت بهSLI مشكل تر است.
۳- كارت هاى nvidia امكان نمايش دماى كنونى GPU را بر روى خروجى تصوير براى كاربر فراهم مى كنند زيرا در اثر افزايش بيش از حد گرماى GPU كارآيى آن به شدت كاهش پيدا خواهد كرد.
۴- ATI برخلاف nvidia از دو كارت گرافيكى متفاوت استفاده مى كند كه نخستين كارت از نوع Crossfire Edition است كه اين كارت ها داراى يك چيپ اضافه تر براى تركيب ديتا در داخل كارت گرافيكى مى باشند، اطلاعات مابين دو كارت توسط يك كابل DVI مخصوص انجام مى شود.
* شباهت هاى SLI و Crossfire
۱- استفاده همزمان از دو كارت گرافيكى در هر دو تكنولوژى SLI و Crossfire
۲- استفاده از رابط بين دو كارت گرافيكى براى انتقال داده ها
۳- نياز به main board با chipset، nForce4 ultra در تكنولوژى SLI و با chipset، ATI Express در تكنولوژى Crossfire
* برترى هاى Crossfire
براى استفاده از تكنولوژى SLI شما نياز به دو كارت گرافيكى همسان با Bios هماهنگ داريدكه در صورت كمترين تفاوتى مشكلات و خطاهايى گريبانگير شما خواهند شد اما در تكنولوژى Crossfire نيازى به استفاده از دو كارت گرافيكى يكسان براى فعال كردن حالت Crossfire نيست و با خريد يك كارت معمولى و يك كارت Crossfire Edition مى توانيد از امكانات آن لذت ببريد.
در تكنولوژى Crossfire هر GPU به صورت اختصاصى حافظه PCI Express خود را دارا مى باشد و براى ارتباط با North Bridge نيازى به ذخيره سازى حافظه در محيط نيست و مقدارى از حافظه به صورت مشترك براى دو GPU اختصاص داده مى شود كه باعث تسريع انتقال اطلاعات بين هر دو GPU مى شود و همگام سازى اطلاعات را بين دو GPU سريع تر مى كند.