Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


آفریدگار دیجیتالی

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[31 Mar 2015]   [ دکتر شیرزاد کلهری]

 

مقاله­ای در Cyper Culture  خواندم که بسیار جالب بود. جالبی از آن جهت که مربوط به مقوله­ ی زمان بود. زمان مجازی را پیش کشیده بود و از افقی و موازی بودن زمان صحبت کرده بود. فکر کردم بهتر خواهد بود که با هم به گوشه هائی از این بحث توجه کنیم. در این مقاله این چنین آمده است:

«اولین بار عاملی در سال 1382 در مقاله ای تحت عنوان دو جهانی شدن ها و جامعه جهانی اضطراب، پارادایم ظهور جهان مجازی به موازات جهان واقعی را مطرح کرد، جهانی که حتی گاهی بر جهان واقعی مسلط می شود. دو جهانی شدن ناظر به این دو جهان است. جهان واقعی، جهانی طبیعی است و لازمه طبیعی بودنش این است که جریان زندگی و فعالیت های عینی را در آن شاهد باشیم، جهانی که جبر مکان و زمان از ویژگی های آن است؛ و جهان مجازی که از جبر زمان و مکان رهیده و به این دلیل ظرفیتی فرامادی دارد. یکی از تفاوت های مهم این دو جهان، بحث زمان است. (عاملی، 1391:67) در جهان فیزیکی زمان خطی و آنالوگ است یعنی باید لحظه ای بمیرد تا لحظه جدیدی متولد شود اما در دنیای مجازی در یک آن ما با زمان های زیادی مواجه هستیم.»

این بدین معنی است که جناب عاملی یک الگوواره و چارچوبی برای ظهور جهان مجازی که به موازات جهان واقعی است طراحی کرده اند. بسیار خوب است که ما به این جهان نگاهی بیفکنیم. مخصوصا جهانی که به «موازات جهان واقعی» بوده و در عین حال مسلط بر جهان واقعی است. دلیل این تسلط هم رها شدن جهان مجازی از بند زمان و مکان است. پس بحث زمان بسیار مهم میشود که خود مقاله هم بدان اذعان دارد ولی بحث مکان به فراموشی سپرده میشود تا دوباره غافلگیرانه به میدان بیآید. اما بحث زمان را بلافاصله پیش میکشد تا اینکه مکان را فراموش کنیم. وی معتقد است که در جهان فیزیکی زمان خطی و آنالوگ است و بلافاصله توضیح می دهد که لحظه ای باید بمیرد تا لحظه ی بعدی زاده شود. ولی وی زمان مجازی را چند زمانی می داند.

اولا در جهان فیزیکی زمان به تنهائی معنی ندارد. زمان و مکان چنان در هم تنیده اند که جدا کردن آنها از هم امکان ناپذیر است. برای اثبات این ادعا ایشان مثال جالبی میزنند که برای یک غیر فیزیک دان به معجزه بی شباهت نیست. به مثال ایشان توجه کنیم.

«فشردگی زمان و به عبارتی حرکت اتفاقات در فضای مجازی با سرعت بسیار تند تحقق پیدا می کند و از سوی دیگر زمان در یک پهنه موازی قرار می گیرد که هزاران روند در یک زمان واحد تحقق پیدا می کند، مثل پست الکترونیکی که همزمان به یک میلیون کاربر ارسال می شود.»

مثال بسیار هشیارانه­ای است. ولی از اینکه پست الکترونیکی همزمان به یک میلیون کاربر ارسال میشود، جای شک است که آیا همزمان هم دریافت می­شوند یا نه؟ و گرنه این حرف بدان می ماند که بگوئیم، گوینده ی رادیو و یا تلویزیون همزمان با یک میلیون شنونده حرف می زند. که نمی زند. و درست بدین صورت هم پست الکترونیکی همزمان به همه ی کاربران نمی رسد. هر سیگنال ارسالی بقول ایشان صفر و یک با سرعت نور در جهان فیزیکی و طبیعی ارسال میشود و هر کاربر نسبت به دوری و نزدیک خود آنرا دریافت می کند. اگر زمان رلکس Relaxation time را هم حتی صفر بگیریم. چنانکه صدای گوینده در یک زمان در مکانی مشخص پخش میشود ولی هرکس نسبت به دوری و نزدیک خود آنرا دیر یا زود میشنوند. اگر یک پست الکترونیکی به کسی که در کره ی مریخ نشسته ارسال داریم همزمان با کسی که در زمین نشسته آنرا دریافت نمی کند. بالاخره ایشان با این ترفند ایشان اصل دوم این پارادایم را اینچنین بیان می دارند.

«دیجیتالی بودن زمان در مقابل آنالوگ بودن زمان که زمان را تبدیل به یک وجود متکثر نا متناهی و قابل شکستن می کند. به طوری که زمان در این جا از منطق صفر و یک  و از یک ساخت ریاضی برخوردار است.»

حالا زمان یک ساخت ریاضی پیدا کرد. یعنی یک مفهوم انتزاعی و دور از هر واقعیت فیزیکی! یک نقطه ی ریاضی را در فیزیک نمیتوان یافت. بنابراین زمانی را که نویسنده توضیح می دهند یک زمان انتزاعی شد. چون سیگنال صفر و یک است، پس زمان بزعم او ریاضی است. این نوع اندیشه بسیار جالب است! چرا که صفر و یک،  یک ساخت تکنیکی برای سرعت بخشیدن به ماشین الکترونیکی از طریق استفاده از علائم است. بیکباره با این ریاضیات تکنیکی، بنیان یک نوع از زمان را گذاشتن یک نوع حیله است! چرا که سیگنال صفر و یک در یک سیستم تنها بمعنی قطع و وصل یک سیستم الکترونیکی است. ارسال سیگنال یک و موقعی را که سیستم وصل است و سیگنال صفر زمانی را که سیستم قطع است را نشان دهد. این هیچ ربطی به زمان ندارد.

ولی چرا ساخت ریاضی برای نویسنده مهم است؟ برای اینکه این ساخت هیچ ربطی به واقعیت فیزیکی ندارد و از آن می توان متافیزیک را بیرون کشید. به نتیجه گیری از این مفهوم مجرد زمان توجه کنید.

«غیرمرکزی بودن زمان درمقابل مرکزی بودن زمان که موجب می شود مفهوم جغرافیایی زمان به مفهوم جهان گرایانه زمان تبدیل شود. غیرمرکزی بودن فضای مجازی در مقابل مرکزی بودن جهان واقعی منجر به پایان انزوای جهان می شود و امکان ارتباط جهان پراکنده در فضای جغرافیایی متعدد را با یکدیگر فراهم می سازد.»

حالا که زمان مجرد شد می توان این نتیجه را گرفت که این زمان به هیچ جغرافیائی وصل نیست. چرا که صفر و یک است.  در حالیکه اینچنین نیست. این نوع زمان را که او زمان مجازی مینامد بخودی خود یک جغرافیای مجازی هم برای خود می آفریند که نه آن جغرافیا در اصل وجود دارد و نه این زمان! ( در اینجا دقت بفرمائید، چنانکه از اول مقاله انتظارش را می کشیدیم، مکان در قالب جغرافیا به میدان می آید.)

«واقعیت مجازی شدن زمان، عنصر دیگری است که منطق تقویت جغرافیا و مکان را در عرصه مجاز معنا می بخشد و موجب شکل گیری شهر مجازی در کنار شهر فیزیکی می شود .»

 و نتیجه ی نهائی:

«زمان در جهان فیزیکی یک واحد خطی است که هر "آن، لحظه ای" جای "آن، لحظه" دیگر را می گیرد ولی زمان در فضای مجازی از خصلت حضورهای متکثر در آن برخوردار است.»

 و بالاخره آقای عاملی این نتیجه ی مشعشعانه را می گیرند که

«حرکت در فضای مجازی با منطق روح و فکر صورت می گیرد نه با منطق جسم . همان طور که روح و ذهن و فکر قدرت برش زدن و گذشتن از دیوار زمان دارد ، در فضای مجازی نیز با یک جریان سیال و پرتحرک و رهیده شده از استبداد زمان و مکان مواجه هستیم .»

نتیجه ی فوق را ما از ابتدای بحثمان انتظار می کشیدیم. یک تعبیر غلط از ابتدا بنیان گذارده  می شود و سپس هر چقدر که اسب سرکش خیال طلب می کند می تواند پرواز کند! البته این ساخت کهنه ی خیال در ایران یدی طولانی دارد. زنده یاد اقبال لاهوری فلسفه ی ما ایرانیان را بسیار جالب و می توان گفت در یک عبارت بیان کرده است، ایرانیان به ریشه نمی پردازند ولی در شاخ و برگ دادن استادند. حداقل این نتیجه ای است که من از آن استاد یاد گرفته ام.

چرا که اول صفر و یک را زمان کردیم و سپس مانند شعبده بازان از درون آن خدا و آن دنیا را در آوردیم. آقای شریعتی هم مشابه این بحث را بصورت دیگری در کتاب یک، جلوش بینهایت صفرها پیش از این ارائه داده بود.




مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷

اندیشمندان آینده‌نگر

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر

+ سیر تحول مطالعات و تحقیقات ارتباطات و توسعه درایران دکتر کاظم معتمد نژاد

+ آینده پژوهی در کتابداری حسین کریمی

+ آینده نگر الوین تافلر 

+ فهم انسان معاصر از آينده - ۳بخش سید علیرضا حجازی

+ خودروسازان ایران، ویرانگرترین تهدید خودروسازی ایران صلاح الدین همایون

+ همایش آینده پژوهی ۱۱ خرداد...ونک. ملاصدرا 

+ فرهنگ آينده‌نگري را تقويت کنيم مصطفي عابدي

+ آينده‌نگري چيست؟. 

+ شـکـوفـائـی و تـوسـعـۀِ سیـستـم هـایِ اجتـماعـی- فرهنـگـی  جمشيد قراجه داغى

+ ما آینده خودمانیم رضا داوری اردکانی

+ آينده ‌نگري رشد و توسعه دکتر مهندس محمد پولاددژ

+ نامه اى بيك دوست قديمى.  جمشيد قراجه داغى

+ اصـل چنـد بُعـدی بـودن سیـستـم هـای اجتمـاعــی- فرهنگـی (نظـام های اجتمـاعــی). جمشيد قراجه داغى

+ انتخاب چیست؟ مـؤلفــه های آن کدامنــد وسیستـم های هدفمنـد مانند جامعه، سازمان و انسان برچه اساسی انتخـاب میکننـد؟  جمشيد قراجه داغى

+ گفتگو با جمشيد قراجه داغي  جمشيد قراجه داغى

+ اصل مفاهیـم پـدیــداری (پیــدایشــی) در یک نظـام اجتمـاعــی  جمشيد قراجه داغى

+ ابعــادِ سیـستـم هـایِ اجتماعـی- فـرهنـگـی جمشيد قراجه داغى

+ بررسی تکامل آینده نگاری علم و تکنولوژی در گذر زمان حسن کریمی فرد

+ اهداف در آینده نگاری دکتر امیر ناظمی

+ تجدد و تشخص آنتونی گیدنز

+ انسان و روباتها حسین مولا

+ مروری بر «آینده تکنولوژی» در اثر دانیل بل 

+ چهارمین انقلاب صنعتی چیست؟  کلاوس شواب

+ در مطالعات آینده نگری رضا سیف پور

+ ویژه نامه نوروزی نشریه زنان امروز  

+ عصر اطلاعات  کاستلز

+ آینده پژوهی: از قابلیت فردي تا اجتماعی محمد رضا یا رٍزاد / فاطمه رضایی کلج

+ دانشگاه‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین ما هنوز ظرفیت پذیرش چند فرهنگ را ندارد دکتر مقصود فراستخواه

+ یک پیام کوتاه و مهم:‎تغیر نقشه خاورمیانه  احمد تقوائی

+ جنگ و ضد جنگ  تافلر

+ به سوی تمدن جدید : سیاست در موج سوم تافلر

+ آموزش و پرورش و آینده یوسف صفایی زاده

+ زندگی دانیل بل Daniel Bell 

+ سناریونگاري یا برنامه ریزي بر پایه ي سناریوها - 2 عزیز علیزاده، وحید وحیدي مطلق، امیر ناظمي ویراستار: سونیا شفیعي

+ رفاه مثبت ، فقر و ارزشهای زندگی  پروفسور آنتونی گیدنز

+ مفهومی از ارتباط ( عصر تضاد و تناقض ) پروفسور چارلز بی . هندی

+ سناريونگاري يا برنامه ريزي بر پايه ي سناريوها عزيز عليزاده، وحيد وحيدي مطلق، امير ناظمي

+ جراحی روح ایرانی دکتر محمود سریع القلم

+ فلسفه و زندگي روزمره دکتر موسی اکرمی

+ مجموعه کامل فیلم های آموزشی وحیدی مطلق قابل مشاهده در وب سایت آپارات وحید وحیدی مطلق

+ کلاس توسعه یعنی کلاس نقاشی دکترمحسن رنانی

+ پیشینه و آیندۀ کرسی‌های آکادمیک فلسفۀ علم در ایران دکتر موسی اکرمی

+ اندیشه های راسل ایكاف راسل ایكاف

+ تأملی در مفهوم تصاویر آینده به مثابه ساخت هویت اجتماعی محسن طاهري دمنه

+ حکومت ما در مساله توسعه هنوز به جمع بندی نرسیده است دکترمحسن رنانی

+ ترابشریت، پساانسان و آینده‌های فناوری‌های همگرا 

+ آیا ایرانیان می‌توانند سرمشق و رهبر منطقه و جهان در توسعه‌ی پایدار شوند؟ 

+ آینده نگری تا سال 2020 

+ بازخوانی "موج سوم" 



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995