Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


کارل مارکس و پایان فلسفه!

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[03 Jan 2015]   [ دکتر شیرزاد کلهری]

من عمدا و عامدا از آوردن پایان فلسفه ­ی کلاسیک سر باز زدم. چرا که خود فلسفه ­ی مارکس نیز کلاسیک شده است. حذف فلسفه بمعنی اعم آن چیزی است که مارکس آنرا نمی­ خواست. بدانجهت بنیاد فلسفه­ ی ماتریالیستی را روی دیالکتیک هگل سوار کرد. یا بقول خودش فلسفه­ ی هگل را وارونه ساخت. فلسفه ی کلاسیک برای مارکس از دموکریتوس تا دیدرو و از سقراط تا هگل را شامل می­ شد. یعنی هم ماتریالیست ها و هم ایده­ آلیست ها را در بر می­ گرفت.


در عصر کنونی بشری، فلسفه با اجتماعی شدنش گام دیگری به مسیری دیگر گذاشت. فلسفه­ ی اجتماعی دیگر همان فلسفه­ ی کلاسیک نیست، ولی از آنهم نبریده است. یعنی اگر مبناهای فلسفی ­اش را اگر کنار بگذارید به جامعه شناسی تبدیل می­ شود. اما باید در نظر گرفت که انسان موجودی اجتماعی بوده ولی غرایز حیوانی هم دارد. یا بقول خود مارکس انسان موجود طبیعی و اجتماعی است. بنابراین فلسفه­ ی جهانشمول نمی تواند جهان غریزی ـ حیوانی بشر را کنار بگذارد. اگر فلسفه­ ی مثلا مادی از تولید اجتماعی برای اندوختن ثروت و استفاده از آن برای غرایز مادی و فردی افراد ببُرد. فلسفه ی خودش را بنابودی می کشاند. فلسفه ی غیر مادی هم اگر از انسان ببُرد. بایستی جهان متافیزیکی خود را بدور بریزد. چرا که بدون انسان، خدا به چه درد می­ خورد. و این انسان هم در نظام فکری ایده آلیستی و مذهبی یک انسان بی دانش و نا آگاهی است که نیاز به خدا دارد. بنابراین اگر این ناآگاهی را از اینجا برداریم و آن شهوت ثروت اندوزی را از آنجا! برای ما چه باقی می­ ماند؟ هر دو فلسفه نابود می­ شوند.


بشری که اکنون و در عصر جدید بسر می برد. مسئله ی اساسی­اش دیگر تولید ثروت نیست. تولید ثروت در دومین پله ­ی عطش سیری ناپذیر آگاهی از جهان قرار گرفته است. اکنون ما می بینیم که مغزهای یک مملکت چقدر در افزایش ثروت مهمتر از ابزار تولید قرار دارند. یک نفر، یک بازی کامپیوتری برنامه ریزی می کند و 4 میلیارد دلار وارد سوئد می کند. یعنی هشتاد میلیون بشکه نفت از قرار بشکه ای 50 دلار. یعنی 80 روز تولید نفت ایران برابر است با یک بازی کامپیوتری یکنفر در سوئد است. اگر شرکت نفت برای تولید و ارسال یک میلیون بشکه 1000 کارگر احتیاج داشته باشد و شبانه روز هم کار کنند. می شود کار 3000 نفر کارگر در سه شیفت. پس در 80 روز می شود کار 240000 روز یک کارگر یعنی یک نفر بایستی در شرکت نفت 657 سال کار کند تا به اندازه ­ی یک برنامه نویس سوئدی که از تعلیم برنامه نویسی تا نوشتن این برنامه 10 سال زحمت کشیده است در آمد وارد مملکت کند. اما این شخص 65.7 برابر بیشتر از 3000 کارگر درآمد وارد یک مملکت می­ کند. این ارزش افزائی از محاسبه­ ی کاپیتال کارل مارکس خارج است. این ارزش افزائی به حدی برای مارکس زیاد است که بی شباهت به ارزش افزائی خدائی نیست.


انسان کنونی به حدی رسیده است که نیازهای حیوانی خود را با کمترین کار ممکن بدست می آورد. مواد غذائی که در جهان تولید می شود بسیار بیشتر از نیاز بشر کنونی است. تنها از اینکه خوب توزیع نمی شود فقر ظاهر می شود. بنابراین قسمت اعظم زندگی بشر کنونی بایستی صرف چیز دیگری شود. و آن تحقیقاتی است جهت شناخت جهان دور و بر خود. شناختی کاملا غیر حیوانی! چرا که تا زمانیکه ما به دنبال نان، مسکن و ارضاء غرایز جنسی به فعالیت می پردازیم، حیوانی عمل می­ کنیم. ولی وقتی قدم از این حدود فراتر می ­گذاریم از عقل و شعورمان چیزی را طلب می کنیم که حیوان آنرا طلب نمی کند. اینجاست که فلسفه دیگر بایستی جستجوگر شود و نه تاویل کننده و تفسیر کننده! که در این صورت دیگر آن فلسفه نیست بلکه علم است که عمل می کند.


تمامی فلسفه ی کانت توضیح جهان از دیدگاه نیوتن بود. نه بیشتر! «سنجش خرد ناب» اثر ایمانوئل کانت انتهای جهان را جستجو می کند یعنی به دنبال پایه هائی ممکن که جهان ما روی آن استوار ایستاده است. همانی که خود نیوتن هم از توضیح آن عاجز بود. توضیح درست و حسابی را نه فلسفه ی کانت و نه فلسفه های دیگر بلکه نسبیت آینشتاین به این مشکل داد.


اکنون عمر فلسفه به پایان رسیده است. تنها علم است که می­ تواند پاسخ و توضیح به مسائل بشری بدهد. فلسفه اندیشه ی ابتدائی بشری است که به دوران کودکی و حیوانی بشر وصل است نه به دورانی که بشر به سن بلوغ رسیده و دائما در حال گریز از جهان حیوانی خویش است.


اکنون اندیشمندان بدین نتیجه رسیده اند که تنها مغزهای یک مملکت است که مهم بوده و منشاء عظیم ثروت ملی هستند. نه بورس بازهای بازار بورس و اقتصاددانانی که بدنبال کلک های جدید برای خالی کردن جیب مردم هستند. مثال بالا تمامی شیوه های تولیدی تا کنونی را زیر سئوال می برد. دیگر این طبقه ی کارگر نیست که با فروش نیروی کار خود ثروت اندوز ملی و یا فردی سرمایه داران است. ثروت جهانی هر روز دارد بطور سرسام آوری افزایش می یابد و بزودی بشر نیاز به ثروت را حس نخواهد کرد. ولی نیاز به فتح جهانی فرای این کره ی کوچک و تنگ را خواهد داشت. اکنون مردم به آن حدی رسیده اند که بخشی از ثروت خود را به مردمان فقیر جهان بدهند تا آنها هم زندگی راحتی داشته باشند. این فهم و شعور جهانی آیا چیزی برای شما نمی گوید؟


به امید روزهای بهتر از این که مطمئنم خواهد آمد!         دکترشیرزاد کلهری

 

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 120


بنیاد آینده‌نگری ایران



چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷

اندیشمندان آینده‌نگر

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر

+ سیر تحول مطالعات و تحقیقات ارتباطات و توسعه درایران دکتر کاظم معتمد نژاد

+ آینده پژوهی در کتابداری حسین کریمی

+ آینده نگر الوین تافلر 

+ فهم انسان معاصر از آينده - ۳بخش سید علیرضا حجازی

+ خودروسازان ایران، ویرانگرترین تهدید خودروسازی ایران صلاح الدین همایون

+ همایش آینده پژوهی ۱۱ خرداد...ونک. ملاصدرا 

+ فرهنگ آينده‌نگري را تقويت کنيم مصطفي عابدي

+ آينده‌نگري چيست؟. 

+ شـکـوفـائـی و تـوسـعـۀِ سیـستـم هـایِ اجتـماعـی- فرهنـگـی  جمشيد قراجه داغى

+ ما آینده خودمانیم رضا داوری اردکانی

+ آينده ‌نگري رشد و توسعه دکتر مهندس محمد پولاددژ

+ نامه اى بيك دوست قديمى.  جمشيد قراجه داغى

+ اصـل چنـد بُعـدی بـودن سیـستـم هـای اجتمـاعــی- فرهنگـی (نظـام های اجتمـاعــی). جمشيد قراجه داغى

+ انتخاب چیست؟ مـؤلفــه های آن کدامنــد وسیستـم های هدفمنـد مانند جامعه، سازمان و انسان برچه اساسی انتخـاب میکننـد؟  جمشيد قراجه داغى

+ گفتگو با جمشيد قراجه داغي  جمشيد قراجه داغى

+ اصل مفاهیـم پـدیــداری (پیــدایشــی) در یک نظـام اجتمـاعــی  جمشيد قراجه داغى

+ ابعــادِ سیـستـم هـایِ اجتماعـی- فـرهنـگـی جمشيد قراجه داغى

+ بررسی تکامل آینده نگاری علم و تکنولوژی در گذر زمان حسن کریمی فرد

+ اهداف در آینده نگاری دکتر امیر ناظمی

+ تجدد و تشخص آنتونی گیدنز

+ انسان و روباتها حسین مولا

+ مروری بر «آینده تکنولوژی» در اثر دانیل بل 

+ چهارمین انقلاب صنعتی چیست؟  کلاوس شواب

+ در مطالعات آینده نگری رضا سیف پور

+ ویژه نامه نوروزی نشریه زنان امروز  

+ عصر اطلاعات  کاستلز

+ آینده پژوهی: از قابلیت فردي تا اجتماعی محمد رضا یا رٍزاد / فاطمه رضایی کلج

+ دانشگاه‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین ما هنوز ظرفیت پذیرش چند فرهنگ را ندارد دکتر مقصود فراستخواه

+ یک پیام کوتاه و مهم:‎تغیر نقشه خاورمیانه  احمد تقوائی

+ جنگ و ضد جنگ  تافلر

+ به سوی تمدن جدید : سیاست در موج سوم تافلر

+ آموزش و پرورش و آینده یوسف صفایی زاده

+ زندگی دانیل بل Daniel Bell 

+ سناریونگاري یا برنامه ریزي بر پایه ي سناریوها - 2 عزیز علیزاده، وحید وحیدي مطلق، امیر ناظمي ویراستار: سونیا شفیعي

+ رفاه مثبت ، فقر و ارزشهای زندگی  پروفسور آنتونی گیدنز

+ مفهومی از ارتباط ( عصر تضاد و تناقض ) پروفسور چارلز بی . هندی

+ سناريونگاري يا برنامه ريزي بر پايه ي سناريوها عزيز عليزاده، وحيد وحيدي مطلق، امير ناظمي

+ جراحی روح ایرانی دکتر محمود سریع القلم

+ فلسفه و زندگي روزمره دکتر موسی اکرمی

+ مجموعه کامل فیلم های آموزشی وحیدی مطلق قابل مشاهده در وب سایت آپارات وحید وحیدی مطلق

+ کلاس توسعه یعنی کلاس نقاشی دکترمحسن رنانی

+ پیشینه و آیندۀ کرسی‌های آکادمیک فلسفۀ علم در ایران دکتر موسی اکرمی

+ اندیشه های راسل ایكاف راسل ایكاف

+ تأملی در مفهوم تصاویر آینده به مثابه ساخت هویت اجتماعی محسن طاهري دمنه

+ حکومت ما در مساله توسعه هنوز به جمع بندی نرسیده است دکترمحسن رنانی

+ ترابشریت، پساانسان و آینده‌های فناوری‌های همگرا 

+ آیا ایرانیان می‌توانند سرمشق و رهبر منطقه و جهان در توسعه‌ی پایدار شوند؟ 

+ آینده نگری تا سال 2020 

+ بازخوانی "موج سوم" 

+ قرن۲۱ عصر مغز افزار، 

+ آیا مغز کامپیوتری دیچیتالی است؟ میچیو کاکو

+ قلسفه و زندگی روزمره دکتر موسی اکرمی

+ تربیت شهروند آینده دکتر یحیی قائدی

+ آمایش سر زمین. دکتر مهندس محمد پولاددژ



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995