Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


ديوار هنرمند آينده، امروز، و گذشته

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[17 Jul 2007]   [ وحيد وحيدي مطلق]
















::: وحيد وحيدي مطلق:::

وبلاگ

ديوار هنرمند آينده، امروز، و گذشته



ديشب که خواب از سرم پريده بود مرغ خيال را هم بال و پر دادم تا او هم از سرم بپرد. وقتي که به سرم بازگشت اين پرده هاي زير را برايم تعريف کرد.

پرده اول. شايد چند دهه بعد.



شخصي که انگار به آثار يک نويسنده خاص به شدت علاقه مند شده است در اتاق خود نشسته و انگشت خود را بر نقطه ای از ديوار هوشمندی که هر قسمتش دروازه دسترسي به آثار نويسنده مشخصي است، فشار مي دهد. در برابر چشمانش تصويري واضح از چهره نويسنده ظاهر مي شود. چهره که از فراخوانده شدن خود بسيار خوشحال شده شروع به نشان دادن همه آثار خود مي کند. از شخص فراخوان مي پرسد کدام اثر را دوست داري که برايت بخوانم. در جواب مي فهمد که شخص فراخوان همه آثاري که او تا پيش از مرگ نوشته است را کاملا خوانده است و مشتاق اين است که بداند اين همزاد نرم افزاري نويسنده اي که ديگر نيست چه مطالب جديدي براي ارايه دارد. همزاد نرم افزاري نيز مطابق ميل و علاقه شخص فراخوان و البته با حفظ سبک نويسنده، اثر جديدي توليد کرده و همزمان با توليد مطالب جديد آنها را با صداي بلند براي او مي خواند.

پرده دوم. شايد همين اکنون.



شخصي که انگار به آثار يک نويسنده خاص به شدت علاقه مند شده است در اتاق خود نشسته و انگشت خود را بر نقطه خاصي از ماوس فشار مي دهد. در برابر چشمانش موتور جست و جوي گوگل صفحات فراوان و خلاصه شده‌اي از مطالب و آثار آن نويسنده را مي آورد. آنقدر مطالب جالب هستند که سريعا به او ايميل مي زند و ضمن معرفي خود در خواست ديگر آثار را مي کند. نويسنده که از فراخوانده شدن بسيار خوشحال شده شروع به ايميل کردن آدرس بقيه آثار خود مي کند. اما متاسفانه آنقدر پير شده است که در همان هفته فوت مي کند. شخص فراخوان وقتي همه آثار را مي خواند مشتاق است که بداند آيا او اثر جديدي هم قرار است بنويسد يا نه. اما هر چقدر ايميل مي زند هيچ پاسخي نمي آيد. سخت افزار و نرم افزار هر دو باهم نابود شده اند.
پرده سوم. شايد چند دهه قبل.



شخصي که انگار به آثار يک نويسنده خاص به شدت علاقه مند شده است به همه کتاب فروشي ها و کتابخانه هاي شهر سر مي زند. با زحمت فراوان بالاخره مجموعه آثار او را تهيه مي کند. آنقدر مطالب جالب هستند که سريعا به انتشاراتي ها زنگ مي کند تا آدرسي يا تلفني از نويسنده پيدا کند. اما ظاهرا نويسنده ديگر در آن کشور اقامت ندارد و به جاي ديگري رفته است. شخص علاقه مند و جست و جو گر بالاخره با دردسرهاي فراوان آدرس اقامت نويسنده را پيدا کرده و عزم سفر مي کند. اما علي رغم همه تلاش هايش زماني به آنجا مي رسد که همه در حال انجام مراسم خاکسپاري نويسنده هستند.


پرده چهارم. شايد هزاران سال قبل.


شخصي که انگار نقش هاي روي ديوار غاري که تازه ساکن آن شده است نظرش را جلب کرده است انگشت خود را بر ديوار غار مي کشد و از تماشاي اين همه نقش هاي زيبا و با مفهوم لذت مي برد. اما کمي که جلوتر مي رود متوجه مي شود که ديگر در اين غار هيچ نقش يا کنده کاري نمانده است که نديده باشد. با خودش مي گويد اي کاش مي شد مي فهميدم چه کسي اينها را کشيده است. اي کاش مي شد مي فهميدم الان در کدام غار زندگي مي کند. اي کاش مي شد مي توانستم بقيه آثار او را نيز ببينم. اما اين اي کاش ها فايده اي ندارد. اصلا معلوم نيست که صاحب نقش ها و کنده کاري ها چه کسي بوده است، الان کجاست و آیا اصلا زنده است يا مرده.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۵ نوامبر ۲۰۱۷

از سایت‌های دیگر

+ جامعه‌شناسی آسیب‌های اجتماعی در ایران سالار کاشانی

+ از نظام اجتماعی تا سبک زندگی گفت‌وگو با مهندس سید جعفرمرعشی*

+ روی خط آموزش تحول آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم با تأکید بر یادگیری الکت  یدالله فضلی

+ ویژگی‌های معلم در قرن 21  

+ تحول آموزش و پرورش در قرن 21 با تأكيد بر يادگيري الكترونيكي  

+ ترس از مدرسه و برقراری ارتباط با دانش آموز  

+ ارتباط معلم و دانش آموز  

+ آموزش و پرورش قرن ۲۱  کریم رنجه بازو

+ چه باید کرد؟ ( کانون نهال آینده اندیشی ) حمید رضا احمدیان

+ بهار و نوزایی فکری علاقمندان دانش و فناوری سید علیرضا حجازی

+ انسان مجازي طراحي مي‌شود سيد عليرضا حجازي

+ تخيل: هنر آفرينش آينده سيد عليرضا حجازي

+ نخبگان چگونه مي انديشند؟ ict

+ روش ماتريس تاثير متقاطع در پيش‏بيني سيد عليرضا حجازي

+ آينده نگاري جرايم ديجيتال ict

+ انسانواره‎ها: ماشين‌هايي كه مي‌توانند مانند انسان فكر كنند  فاوا

+ نسل سوم آينده‌نگاري فناوري و پيشران‌هاي فناورانه ICT

+ روند تكامل و توسعه‌ي آينده‎نگاري فناوري ICT

+ با سفر در زمان مي‎توان آينده را ديد! نوشته شده در دوشنبه بیست و دوم مرداد 1386ساعت 7:37

+ درون يك ماشين مجازي  ترجمه: آرش مدني علمداري

+ توجه به هويت فردي: مركز ثقل محيط آموزش مجازي دکتر حسن ايرواني

+ نگاهي به نظريه هاي مختلف درباره منشاء حيات رابرت شاپيرو

+ فناوري‏هاي نرم پيشران دنياي فردا دكتر سعيد خزائي

+ كانون تفكر چيست؟ سيد عليرضا حجازي

+ پیش بینی های آلفا و بتا وحید وحیدی مطلق

+ آينده در دستان كيست؟ دكتر سعيد خزائي

+ پرسش هاي 17 گانه در ارزيابي يك كتاب سيد عليرضا حجازي

+ آينده  سيد عليرضا حجازي

+ سناریوها: بهترین ابزار رویارویی با آینده عزیز علیزاده

+ آينده پژوهي به كجا خواهد رفت؟ سيد عليرضا حجازي

+ جهان آينده چگونه خواهد بود؟ Alireza Hejazi

+ ديوار هنرمند آينده، امروز، و گذشته وحيد وحيدي مطلق

+ كوشش براي ساختن جهاني باهوش‏تر جيمز جي. هيوز

+ رادارهاي آينده ياب سید علیرضا حجازی

+ مدیریت پيش‌نگر در هزاره سوم دكتر سعيد خزائي

+ پويايي ديجيتالي ام. ركس ميلر

+ استفاده مغز از گذشته، براي رسيدن به آينده ئي.جي.ماندل

+ جابجايي از مسافت دور، اما به شيوه‏اي نوين ضياء مرالي

+ کنکاشي در شعر امروز:پرياي نازنين؛ اثر جاودانه الف-بامداد فرنود حسني

+ آينده‎پذيري: چالش اساسي آينده‎پژوهي در جهان در حال توسعه سید علیرضا حجازی

+ ناپیوستگی ها، شگفتی سازها، و علائم ضعیف آینده وحید وحیدی مطلق



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995