Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


بهار آن سال و «بهار هر سال...»

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[05 Dec 2020]   [ محسن یلفانی ]


بیش از نیم قرن پیش هانا آرنت، اندیشه‌ورز سیاسی که در ایران هم از شهرت و محبوبیت فراوان برخوردار است، این پرسش را مطرح کرد که «آیا انسان می‌تواند مرتکب شرارت بشود، بی‌انکه شرور باشد؟» آرنت در جریان حضور در محاکمۀ آدُلف آیشمن در اسرائیل بود که با این پرسش روبرو شد و آن را با دیگران در میان گذاشت و با پاسخ‌هائی که دریافت کرد، سروصدای فراوان برانگیخت.
آرنت آیشمن را کارمندی معمولی و مؤدب یافت و درباره‌اش نوشت که او «نه منحرف بود و نه سادیست، فقط بیش از حد عادی بود». آرنت اندکی بعد بر عنوان کتابی که در پی طرح این پرسش نوشت، عبارت مشهور «پیش‌پاافتادگی شرارت» را هم افزود. این کتاب با وجود محبوبیت فراوان آرنت مجادلات فکری و فلسفی بسیاری برانگیخت. حتۤی برخی دوستان او از ایراد انتقاد و خرده‌گیری بر او خودداری نکردند.
تجربه‌های بی‌شمار، چه بعد از طرح پرسش آرنت و چه در طول تاریخ چند هزار سالۀ بشریت با ارقام نجومی نشان می‌دهند و اثبات می‌کنند که پرسش آرنت یک پرسش وجودی است. با سرشت و سرنوشت بشر آمیخته است. و پاسخی نهائی و جامع و قانع‌کننده برای آن در دست نیست. انسان هم به علت شرارت «ذاتی»، هم به علت گرفتار شدن در یک نظام شریر، و هم به علت بی‌خبری (=معصومیت) یا حتۤی از سر حسن نیت یا ایمان – که در برابر بغرنج علت و چگونگی ارتکاب شر همه از یک مقوله‌اند – دست به اعمالی می‌زند که در برابر معیارهای معتبر و مورد وفاق اخلاقی انسان معاصر نامی جز شرارت نمی‌توان داد.
آنچه در میهن ما پس از استقرار حکومت اسلامی، و در مواردی پراکنده‌ حتۤی چند ماه پیش از آن رخ داد، البته با جنایت‌های میلیونی رایش سوم قابل مقایسه نیست. اما آنقدر هست که پرسش گریز‌ناپذیر هانا آرنت را در برابر ما، در برابر هر ایرانی‌ای که توانائی روبرو شدن با این پرسش را در خود می‌بیند، قرار دهد. خشونت، در معنائی مرادف یا همراه با شرارت، حتۤی پیش از استقرار حکومت اسلامی آغاز شد: تعقیب و دستگیری و در واقع به اسارت گرفتن و به دار کشیدن و مثله‌کردن چند «ساواکی» که جرمشان بر هیج مرجع معتبری آشکار و ثابت نشده بود و اگر هم شده بود، سزاوار عاقبتی چنین وحشیانه نبودند.
فهرست خشونت و شرارت و آزار و اذیتی که بر مخالفان، معترضان، جداشدگان، دگراندیشان مذهبی و سیاسی، غیرخودی‌ها، مظنونان، و قربانیانی که حتۤی هیچ‌ یک از این «یرچسب‌ها» به آنها نمی‌چسبید، تا آنجا که ممکن بوده شمارش شده و این شمارش خونین همچنان ادامه دارد. در این فرآیند اعمال خشونت، که شرارت بلافاصله به عنصر جدائی‌ناپذیر آن تبدیل شد، کسانی شرکت کردند که تا اندک زمانی پیش دوست، خویشاوند، همسایه یا آشنای ما بودند. کسانی که ما بی هیچ چشم‌داشتی به آنها کمک می‌کردیم یا از کمک آنها بهره‌مند می‌شدیم. در میان آنها مؤمنانی بودند که به خاطر پرهیز از گناه یک مثقال مال حرام را بر خود روا نمی‌داشتند و در مقابل، یاری و کمک به درماندگان جزئی از وظایف یا عباداتشان بود.
برخی از هم اینان در کشتن یا به کشتن دادن داوطلبانه و عامدانۀ دیگران، و اغلب با قساوتی شیطانی و شریرانه و بی آنکه از این درجه از قساوت و شرارت خود اطلاعی داشته باشند، تردید نکردند. وقتی وصیت‌نامه‌های بهائیانی را که اندک زمانی پیش از اعدام نوشته‌اند می‌خوانیم، از پاکدلی، انسان‌دوستی و بی‌نیازی آنها، و بویژه از این که هیچ کینه‌ای نسبت به قاتلان خود ابراز نمی‌کنند، حیرت‌زده می‌شویم. و پیش از هر چیز با این پرسش روبرو می‌شویم که آیا کسانی که چند ساعت بعد این انسان‌های شریف و بی‌ازار را کشتند، از سر ایمان و اخلاص – نسبت به دین و اعتقادات خود – به این جنایت دست زدند یا از سر «شرارت»؟ در چنین برهه‌هائی است که معنا و عواقب هولناک بغرنج «پیش‌پاافتادگی شرارت» را می‌فهمیم – چنان هولناک که گاه از به یاد‌آوردن سهم یا نقش خود در آن سرباز می‌زنیم و حتۤی سکوت خود را دربرابر آن انکار می‌کنیم.
گرفتار شدن در این آزمون ناخواسته را می‌توان در چند جمله چنین خلاصه کرد: میهن ما، که تاریخ بلاواسطه و مؤثر آنچه امروز از آن می‌شناسیم و با آن می‌زییم، از انقلاب مشروطیت آغاز می‌شود، هیچ وقت از گرایش‌های آزادی‌خواهانه و حق‌طلبانه (در معنی رعایت حقوق اولیۀ همۀ مردم کشور) خالی نبوده است. در کنار و در مواردی همراه با این گرایش‌ها، شیوه‌ها و رویکردهای انقلابی و افراطی و تمام‌خواهانه نیز وجود داشته‌اند. دوران‌های طولانی حاکمیت دیکتاتوری سلطنتی این هر دو گرایش را خواه - ناخواه به سوی هم می‌رانده و گاه به هم نزدیک می‌کرده است. برخی مشترکات آرمانی و فرهنگ سیاسی نیز به نزدیکی آنها، که اغلب توهمۤی بیش نبوده است، کمک می‌کرده است. ( یکی از کارکردهای ناخواستۀ زندان‌های سیاسی دیکتاتوری سلطنتی – که سرانجام به پاشنۀ آشیل آن تبدیل شد -- فراهم آوردن موجبات این هم‌زیستی اجباری بوده‌است.) این گرایش‌های آزادی‌خواهانه بودند که در پی ربع قرن سکوت در اواسط دهۀ پنجاه به صحنه آمدند و رعایت حقوق مردم را با از سرگرفتن قانون اساسی مشروطیت خواستار شدند. این تحوۤل راه را برای ‌ سنتی‌ترین گرایش افراطی – یا انقلابی – که اندک زمانی پیشتر تا مرز سازش با استبداد سلطنتی پیش رفته بود – باز کرد. به زودی و به سرعت ابتکار عمل به دست رهبر کاریزماتیک همین گرایش و همکاران و همراهانش افتاد و رهبران آزادی‌خواهان خواه-ناخواه به کارگزاران این گرایش افراطی مذهبی تبدیل شدند.
چند روزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر کاریزماتیک آن روحانی نه چندان نام‌داری را به مقام حاکم شرع منصوب کرد. ایشان نیز بلافاصله و به سرعت به اصطلاح محاکمه و اعدام رهبران و مسئولان رژیم پیشین و طبعاَ در صدر آنها فرماندهان ارتش را آغاز کرد. هر چند روز صفحه‌های اوۤل دو روزنامه پرتیراژ آن روزها با تصویرهای بزرگ جنازه‌های اینان «مزین» می شد. توصیف فضائی که این تصویرها و معنائی که در آنها نهفته بود، هنوز و همچنان تحمۤل‌ناپذیر است...
رهبران گرایش‌های آزادی‌خواه هنوز تا حد در دست داشتن دولت موقت انقلاب نفوذ و اعتبار خود را حفظ کرده بودند. بخش بزرگ‌تر و غیرمذهبی آنها همچنان در سازمان‌های خود و در صحنۀ سیاست و تحولات آن فعال بودند. در میان «توده‌های وسیع مردم» نیز خواست آزادی و رعایت حقوق بشر در تکاپو بود (در چهاردهم همان ماه اسفند که مملکت با وحشت و انزجار شاهد اجرای عدالت اسلامی بود، حدود یک میلیون نفر در مراسم بزرگداشت دکتر مصدق، بزرگترین نماد قانون و آزادی‌خواهی در تاریخ زندۀ ما، شرکت کردند.) اینان همه به روشنی و با وضوحی خیره‌کننده می‌دیدند که این اعدام‌ها و تصویرهای منزجرکننده و شرم‌آور روزنامه‌ها از این قربانیان «عدالت شرعی» نقطۀ پایانی است بر همۀ آرمان‌های آنها: قانون اساسی مشروطیت (آزادی‌، نهاد دادگستری، حقوق مردم...). انصاف را برخی از آنها کوشیدند تا از طریق مذاکره و چانه‌زدن «در بالا»این ذبح شرعی را متوقف یا کُند کنند. اما هیچ‌یک، هیچ کس صدای خود را علیه این «پیش‌پاافتادگی شرارت» بلند نکرد. وقتی به یاد می‌آوریم که در فحوای معنای واژۀ پیش‌پاافتادگی (=banality) نوعی عمومیت نیز نهفته است، به عمق و وسعت خطرِ رذیلتی که هانا آرنت کوشیده آن را تحلیل کند و بشناساند، بیشتر پی می‌بریم.
***
صحنۀ کوچکی از نمایشنامۀ «بهار هر سال...» حاوی اشاره‌ای به همین وهنی است که بر ما رفت و ما به علت ابتلا به همان عارضۀ « پیش‌پاافتادگی شرارت» در برابرش سکوت کردیم. در گفتگوئی که مدتی پیش برای معرفی کتاب برگزار شد، برخی دوستان حاضر در جلسه صراحتاَ، به اصرار و با وعدۀ ارائۀ سند و دلیل منکر همه‌گیر بودن چنین سکوتی شدند و اصرار داشتند که بودند کسانی که در این سکوت مجرمانه، شرکت نکردند. نگارنده همچنان بی‌صبرانه در انتظار یافتن و مشاهدۀ این اسناد و دلایل است تا ادعا یا اتهام یا توهم خود را پس بگیرد...

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 250


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

ستون آزاد

+ "زدن سر هشت پا" و حکایت "ببر کاغذی" رضا علوی

+ جهانِ پس از جنگ غزه  رضا علوی

+ آیا اسراییل بر نفت و گازغزه چیره خواهد شد ؟ رضا علوی

+ توتالیتریسم چیست؟ حسین مولا

+ گفتگو بارد هوش مصنوعی با حسین مولا حسین مولا

+ تفاوت مبارزه جوانان در زمان حکومت شاه ایران برای آزادی و دمکراسی با مبارزه جوانان کنونی برای آزادی و دمکراسی علیه جمهوری اسلامی چیست؟ گفتگو حسین مولا با بارد بزرگترین هوش مصنوعی گوگل

+ دو حادثه مهم  رضا علوی

+ جوانانیکه در جنبش زن زندگی آزادی شرکت کردن در چه سنینی بودند؟ Bard هوش مصنوعی

+ خود آموز دیکتاتورها رندال وود کارمینه دولوکا

+ موانع توسعه دموکراسی در خاورمیانه  دکتر امیر ساجدي

+ راز یک کشتار  رضا علوی

+ آیا غول خفته بیدار می شود ؟  رضا علوی

+ ریزش مداحان در این عاشورا رضا علوی

+ رهبر نقاب دار!  رضا علوی

+ بخش سوم : "لاریجانی ها " ؛ مردانی برای تمام فصول رضا علوی

+ حقوق زنان - کانون درگیری. فرهاد یزدی

+ آمریکا ؛ به کجا چنین شتابان ؟ رضا علوی

+ جهان و ایران در آغاز سال نو خورشیدی. فرهاد یزدی

+ نبرد برای نامزدی  رضا علوی

+ . 

+ ایران لیبرال فرهاد یزدی

+ روز جهانی زنان گرامی باد  گیتی پورفاضل

+ سالروز حمله روسیه به اوکراین فرهاد یزدی

+ کالبد شکافی" پرویز ثابتی" رضا علوی

+ سقوط محسن رنانی

+ فشار برملت ایران از دو سو. فرهاد یزدی

+ نشست واشنگتن – تلاش در راه ذلیل کردن جنبش ملی ایران فرهاد یزدی

+ الگوی روسی چپاول اموال ملی فرهاد یزدی

+ امنیت ملی – بخش دوم فرهاد یزدی

+ امنیت ملی در دهه سوم سده بیست و یکم فرهاد یزدی

+ آیا روسیه، جمهوری اسلامی را به عنوان متحد استراتژیک خود محسوب می کند؟ رضا علوی

+ منافع ملی و استقلال فرهاد یزدی

+ نقش "طنز" و شعار های "کاف دار" در جنبش انقلابی ایران رضا علوی

+ قشر میانه ایران مهرداد: یکی از همکاران سایت آینده نگر

+ دیگر چین به ایران اهمیت نمی‌دهد ! رضا علوی

+ نقش توازن قوا در جهان در خیزش ملی فرهاد یزدی

+ نیروهای مسلح در دو مقطع تاریخی فرهاد یزدی

+ تراژدی جمهوری اسلامی با مهسا امینی آغاز و با محسن شکاری پایان می‌یابد!  دکتر شیرزاد کلهری

+ دستاوردهای جنبش انقلابی ایران یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ از خیزش اجتماعی تا انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ پایان کار رژیم، تکیه بر عصای سلیمان شیرزاد کلهری

+ انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ انقلاب مدرن ایران شیرزاد کلهری

+ ادامه خیزش اجتماعی – سیاسی ایران فرهاد یزدی

+ بیانیه شماره ۱ لیدرهای میدانی  لیدرهای میدانی

+ خیزش اجتماعی نسل جوان ایران فرهاد یزدی

+ اولویت پاسداری از یک پارچگی سرزمینی ایران فرهاد یزدی

+ با کمال تاسف و تاثر از در گذشت دوست نازنین مان محمد امینی .

+ اعتراضات مردم و راهکار های روی میز حکومت یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ تعلل نیروهای مسلح فرهاد یزدی

+ آینده در کوتاه مدت فرهاد یزدی

+ سپاه پاسداران و نجات ایران فرهاد یزدی

+ رسالت انسان در برابر آزادی سعیده امین‌زاده

+ ایران – روسیه - اوکراین فرهاد یزدی

+ نیاز به زمان فرهاد یزدی

+ مبارزه مدنی و چرائی آن کیومرث صابغی

+ دو بازنده – یک برنده. فرهاد یزدی

+ نظام سیاسی در ایران آینده فرهاد یزدی

+ آیا بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ کاندید خواهد شد ؟ رضا علوی

+ اسطوره سیاسی از دموکراسی آمریکا تا اقتدار گرائی چین پرفسورجیم دیتو

+ اسطوره جدید و آینده سیاسی عربستان سعودی -

+ فرمان فرمایی روسیه بر نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ دگرگونی قدرت در کانون نظام فرهاد یزدی

+ برجام در تاریکی رضا علوی

+ برای مام زمین در روز زمین فرهاد یگانه‌

+ تکرار تاریخ، نابودی محتوم دیکتاتورهای بزرگ به دست خودشان است فرهاد یگانه‌

+ چرا رابطه کشورهای غربی و روسیه پس از پایان جنگ سرد، به چنین کابوسی برای اردوگاه کشورهای غربی ختم شد؟ فرهاد یگانه‌

+ تاثیر جنگ اوکراین فرهاد یزدی

+ نوروزتان مبارک .

+ چیرگی «جبهه موافقت» بر «جبهه مقاومت» رضا علوی

+ نخبه گان یا پخمه گان در حکومت اسلامی  رضا علوی

+ رویا یا کابوس ؟ رضا علوی

+ خودکامگی  تیموتی اسنایدر

+ نگاهی بر موقعیت ایران در منطقه فرهاد یزدی

+ در باره انتخابات ۱۴۰۰ مجید / ایران

+ حسن هم از میان ما رفت گروهی از یاران دیروز، امروز و فردای حسن

+ در باره ظریف ... و میدان  مجید / ایران

+ نظام اسلامی و اردوی خاور بر علیه باختر فرهاد یزدی

+ چرا سازمانهای اطلاعا تی معتقدند که آینده جهان تیره و تار است ترجمه: کیومرث صابغی

+ تضمین حداقل درآمد یکسان برای تمام شهروندان. فرهاد طالع

+ قرار داد ۲۵ ساله ؛ ماندگاری حکومت یا ترکمانچای ؟ رضا علوی

+ سخنی با آقای مهاجرانی. محمد امینی

+ مذاکره غرب با نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ هنر فاشیست نبودن ترجمه ناصر فکوهی

+ با ناسيوناليسم راه به جايي نمي‌بريم عظيم محمودآبادي

+ در آستانه چهل و دومین سالگرد انقلاب فرهادی یزدی

+ روز سياه  رضا علوي

+ مصباح یزدی ؛ معمار خشونت مقدس و طرا ح "کادرسازی " رضا علوی

+ حمله به ایران و یا حزب الله؟ فرهاد یزدی

+ تهدید از سوی قفقاز فرهاد یزدی

+ بهار آن سال و «بهار هر سال...» محسن یلفانی

+ بحران امنیتی و حکومت نظامیان فرهاد یزدی

+ جستجوی کار در ایران امروز 

+ سیاست دولت نوین آمریکا در منطقه فرهاد یزدی

+ اوباما برجام را آورد و ترامپ آنرا پاره کرد- چرا؟ مجید / ایران

+ ارزش های اندیشه های دکتر فاطمی  رضا علوی

+ مرگ نهائی رژیم  فرهاد یزدی

+ آتش افروزی در قفقاذ فرهاد یزدی

+ اندیشه چپ ، خادم غرب مهندس صلاح الدین همایون

+ تنگ تر شدن حلقه فشار فرهاد یزدی



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995