Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


فرهنگ و مدل ذهنی کیفیت ستیز

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[27 Aug 2012]   [ مهندس صلاح الدین همایون]

 


این نوشته تحلیلی است بر مانع اصلی کیفیت در ایران.

 

مجموعه باورهای هرفرد را در زمان مشخص می توان ساده ترین تعریف مدل ذهنی دانست . این مجموعه باورها نهادینه شده و تشکیل مدل ذهنی را میدهد که محرک اصلی رفتار و گفتار و حتی افکار هر فرد در زمان مشخص می باشد.


از سویی دیگر بررسی باورهای موجود در بین افراد یک جامعه یا گروه در یک زمان مشخص راهی ساده ولی در عین حال بسیار موثر در بررسی و شناخت فرهنگ یک جامعه در یک زمان و مکان مشخص می باشد.


همچنین ضرب المثل ها و عبارات پرکاربرد نیز به نوبه خود در مشخص سازی باورها بسیار سودمند و گره گشا خواهد بود.


لذا قبل از ادامه بحث به برخی موارد اشاره می نمایم ضمن آنکه خواننده فرهیخته با اندکی کنکاش  بدور از حب و بغض٬ یقینا شواهد بیشتر و بهتری را به یاد خواهد آورد:




  • گریه دل را جلا می دهد!


  • خنده از شیطان است !


  • تا به بلایی گرفتار نیایی قدر عافیت ندانی.


این مواردکه عمدتااز باور سنتی برنده – بازنده نشات می گیرد٬ معتقد است که حتما باید در مقابل هر احساس خوب و موفقیتی حداقل یک احساس بد یا شکست وجود داشته باشد!


همچنین باوری بسیار نهادینه و وزین با تاثیر گذاری زایدالوصفی وجود دارد که هرچند نانوشته ولی شدیدا بلامنازعه تصور می گردد و آن اینکه :


 


شادی مذموم و اندوه ممدوح است !


 


این دو نکته کلیدی٬ شاه بیت این تحلیل می باشد.


همچنین خالی از لطف نخواهد بود چنانچه به تعریفی از کیفیت نیز اشاره ای نمایم. کیفیت در هر دو حوزه محصولات ملموس و ناملموس ( خدمات ) احساس رضایت مشتری که خود نتیجه قدرت و میزان برآورده نمودن نیازهای تصریحی و تلویحی دریافت کننده محصولات و خدمات می باشد تعریف می گردد.


اینک پس از پیش درآمد فوق که عمدتا بمنظور هم فکری و هم کلامی صورت پذیرفت٬ می توان وارد موضوع اصلی گردید.


قائل شدن اهمیت واقعی برای کیفیت ( باور داشتن به آن ) و ارتقاء و بهبود آن نیازمند باوری است که با باورکنونی ما اگرنگوئیم در تضاد کامل است٬ حداقل مغایرتی مشهود دارد.


البته قبل از هرگونه تشریح بیشتر لازم می دانم که یک تناقض بسیار رایج را که شاید برای خواننده محترم پیش آید را رفع نمایم و آن اینکه " پس اینهمه پرداختن به مقوله کیفیت نظیر انواع سمینارها و ایجاد و بسط دپارتمانها٬ انتشار انواع کتب و مقالات و بسیاری اقدامات نظایر آن چیست ؟ "


پاسخ بسیار ساده و واضح است. ما باوری داریم که با باور عمومی جهان کنونی در تضاد است بنابراین و با توجه به اینکه ناگزیر از تعامل با جهان هستیم و از طرفی ابراز مکنونات واقعی مان انواع تبعات منفی از جمله شک جهانیان بر سلامت عقل ما را بدنبال خواهد داشت براحتی بر اساس اصول روان شناسی در ظاهر به آنچه مقبول دیگران است تظاهر نموده ولی در عمل طبق باورمان عمل می نماییم.


حتی تصور لحظه ای بدون مشکل یا کم مشکل برای اغلب ایرانیان غیر قابل باور حتی غیر قابل تصور است !!


کیفیت از جنس بی اشکالی و بی نقصی و از جنس شادی و مطلوبیت است در حالیکه ما معتقدیم اگر به اندوه و بلایی گرفتار نشویم قدر نعمت و عافیت را نخواهیم دانست .


بطور مثال در حوزه محصولات ملموس شما یک خودرو ساز ایرانی و یک خودرو ساز غربی یا ژاپنی را در نظر بگیرید:


یقینا کم و بیش از رسانه های گوناگون به مواردی برخورد نموده اید که خودروسازی غربی یا ژاپنی بابت اشکال یا نقصی که اصلا از نظر ما اشکال و نقص حساب نمی گردد٬ ضمن اعلام عمومی و پوزش خواهی عمومی آنهم در عالی ترین سطح٬ کلیه آن محصولات را فراخوانی نموده و با تقبل هزینه های فراوان به جبران نقیصه حتی در مورد جبران تبعات آن از قبیل تالمات روحی خریدار نیز اقدام می نماید.


این رفتارکه برای ما شبیه داستانهای تخیلی می ماند٬ در نزد خودروساز محترم ایرانی اینگونه تفسیر و تعبیر می شود " عجب احمقهایی پیدا می شوند!"


شایان ذکر می باشد که خودروسازان ما نیز جزئی از همین جامعه و با فرهنگ آن می باشند.


این نتیجه کاملا طبیعی تفکری است که معتقد می باشد اگرفردی در رابطه ای سختی و رنج و محنت و نقمت نکشد٬ قدرآن را نخواهد دانست و حق لذت بردن از آن را ندارد.


به این نکته کلیدی توجه نمائید که طبق باور ما لذت لزوما می بایست متاخر بر غم و اندوه باشد و در چالش و تحمل آن تعریف می گردد.


درموردفوق خودروساز ایرانی معتقد است که مقداری اشکال و نقص که باید وجود داشته باشد زیرا در غیر اینصورت مشتری قدر آن را نخواهد دانست ضمن آنکه اعتراف به وجود اشکال و نقص در حکم خودکشی تلقی می گردد و تراژیکتر از آن اینکه اصلا خودروساز معتقد است٬ در صورت چنان گفتار و رفتاری مشتری پررو خواهد شد!


به اختراع جالب واژه و مفهوم " تکریم ارباب رجوع " توجه نمائید. واژه های فارسی مشتری مداری و مشتری محور و نظایر آن با واژه ای کاملا عربی تعویض و ترویج می گردد٬ چرا ؟


اگر نیت مثبت و خیر است و همان ارزش نهادن به مشتری و خواسته ها و نیازهای او می باشد٬ نیازی به این دکور سازی و آرایش پردازی نخواهد بود بلکه محتمل تر آنست که می خواهیم تصوری را به تصویر کشیم و بر آن سوار شویم.


ذکر این نکته بسیارضروری و حیاتی است تا بنده را از مدیون گردیدن به خودروسازان محترم میهنمان معاف دارد و آن اینکه کلیه فرآیندهای تولیدی محصولات چنان است که تشریح شد و تنها محدود به خودرو سازی نیست زیرا صاحبان و مجریان همه فرآیندها افرادی از جامعه ای با همان باورهای توضیح داده شده هستند.


در حوزه خدمات نیز ناگفته هویداست که وضعیت اگر نامطلوبتر نباشد حداقل بهمان میزان نامطلوب است.


دلیل آن نیز وجود و متولی بودن همان افراد با همان باورها و مدل ذهنی است٬ مدل ذهنی که معتقد است " چه معنی دارد آدم با مشکل مواجه نشود ؟! "


البته بنده می پذیرم که چنین مواجه عریانی با حقایق تلخ موجود و حاکم بر جامعه ما که متاسفانه قدمت دار و نهادینه نیز شده است و بواسطه آن بدیهی و غیر قابل نقد و شک گردیده ٬ مطلوب بسیاری نیست ولی از سویی حسب اینکه نگارنده نیز خود فردی است پرورش یافته در دامن این فرهنگ و باور و مدل ذهنی لذا بمنظور همسویی با آن باورها ایجاد احتمال آنکه پیامم حتی با اندک تاثیری منتقل گردد٬ از همان مدل ذهنی و باور کمک می گیرم.


اگرکیفیت مقوله ای خوب ومطلوب است وباید به آن پرداخت و از ثمرات طیبه آن بهرمند گردید راهی نیست مگر رویارویی و تحمل رنج مواجه بااین واقعیت نامطلوب و موجود.


توجه نمائید درمقوله کیفیت واقعی ٬ دنیا در نقطه ای قرار دارد که از نیازهای تصریحی ( احساس و ابرازشده ) و تلویحی ( احساس شده ولی ابراز نشده ) فراتر رفته و به نیازهایی که حتی خود فرد فکرش را هم نمی کند ٬ اهمیت داده می شود. اما در گوشه ای دیگر حتی نیازهای تصریحی نیز نه تنها نادیده انگاشته می شود بلکه فرض برآن است که باید نادیده انگاشته شود !


درپایان سخن ضمن دعوت از کلیه خوانندگان محترم به شناسایی تعارضات٬ تقابلات و تضادهای بیش از پیش یادشده  از آن دسته که نقدی بر این نظر دارند صمیمانه درخواست می گردد تا به منظوراستفاده همگان ٬ آنها را ابراز نمایند و تنها نیزبه قاضی نرفته باشند.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ -  ۳ دسامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995