Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


روی کدام آینده جهان شرط ببندیم: روشن یا تاریک

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[24 Jan 2012]   [ وحید وحیدی مطلق]

 


وحید وحیدی مطلق


 


مقدمه


وارن بافت، سرمایه گذار برتر و پیش گوی برجسته، در آخرین نامه خود به سهام داران شرکت خود می نویسد: " غیب گویانی که از فاجعه آینده سخن می گویند یک عامل بسیار مهم را که قطعیت دارد نادیده گرفته اند. اینکه خیلی مانده است تا توان بالقوه انسان ته بکشد". یک استعاره مناسب برای درک ماهیت تحولات آینده جهان عبارت است از چرخه های فصلی. این درک و برداشت بدان معناست که در مناظره ویلیام هلال – مایکل مارین (2011) احتمال رخداد سناریوهای آینده روشن و تاریک جهان در درازمدت به ترتیب بیشتر از 70% و کمتر از 30% است. در هر راه حل جهانی به منظور حرکت سریع تر به سمت سناریوی آینده روشن، پژوهشگران و فعالان گوناگون باید بر دنیای درونی تک تک افراد تمرکز کنند. به بیان دیگر، مردم باید یک باور راسخ به امکان بهتر شدن اوضاع جهان داشته و دیگران را هم تشویق کنند که به چنین باوری برسند.



ارزیابی تحلیل روند


اگر کسی مدارک و شواهد بیان شده به نفع سناریوهای مشخصا روشن یا تاریک درباره آینده جهان را در مناظره هلال- مارین بخواند و کتاب ها و روندهای مورد اشاره آنها را بشمارد متوجه می شود که در این مناظره بین دو آینده پژوه برجسته جهان، یک سمت گیری به نفع مایکل مارین (آینده پژوه بد بین) وجود دارد به صورتی که احتمال 20/28 یا 70% را برای سناریوی آینده تاریک جهان و در نتیجه علیه ویلیام هلال (آینده پژوه خوش بین) وجود دارد به صورتی که احتمال 8/28 یا 30% را برای سناریوی آینده روشن جهان نتیجه می دهد.


اما باید توجه داشت که در این مناظره به تعدادی از آثار مهم آینده پژوهی با مضمون خوش بینی هیچ اشاره ای نشده است. به عنوان مثال، ماکس سینگر در کتاب اخیر خود تحت عنوان تاریخ آینده (2011) استدلال می کند که از سال 1800 میلادی تا کنون ما شاهد یک روند انتقالی درازمدت در تاریخ جهان بوده ایم که نشان می دهد هر ساله تعداد بیشتری از مردم جهان از سیطره جنگ، فقر، و استبداد که ویژگی های اصلی جوامع سنتی هستند خارج شده و وارد دنیای مدرن می شوند. بهار عربی تنها یکی از شاخص های چنین کلان روندی است که می تواند در آینده پتانسیل بیش از 300 میلیون نفر را آزاد کند. بر طبق برآوردهای موجود، تولید ناخالص داخلی قاره آسیا ممکن است از 17 تریلیون دلار در سال 2010 به رقم 174 تریلیون دلار در سال 2050 رسیده و بدین ترتیب سهم آن در تولید ناخالص داخلی جهان دو برابر شده و به رقم 52% برسد ( بی بی سی، 2011). می چیو کاکو در کتاب فیزیک آینده (2011) پیش بینی می کند که در آینده جابجایی های غیر منتظره پارادایم ها و فنآوری های تحول ساز بنیادی رخ خواهند داد. پیام او ساده است: شما باید همیشه منتظر شگفتی های مثبت در دهه های آینده باشید. تام لومباردو در کتاب خردمندی، آگاهی و آینده (2011) آینده ای را با عبارت روشن گری جمعی نوین وصف می کند که بسیاری از آینده پژوهان حرفه ای آن را " یک جهش چشمگیر در کارکرد ذهنی جمعی بشریت" تلقی می کنند.


قضاوت افراد درباره احتمال رخداد سناریوها به شدت بستگی به این دارد که سناریوها چگونه و در چه قالبی ارائه شوند. کاهنمن و تورسکی (2000) درباره حساسیت زیاد انسان ها به اساسا یک صورت مساله که در قالب های متفاوتی عرضه می شود، مطالعات فراوانی انجام داده اند. چنین حساسیتی به شدت قضاوت درباره سناریوهای آینده را تحت تاثیر قرار می دهد و کاهنمن خود تاکید می کند که " ذهن انسان آنطور طراحی نشده است که بتواند به انسجام دست یابد." برخورداری از چندین زبان در ذهن این حساسیت را بیشتر از این هم می کند. واضح است که تا آنجا که به واقعیت جهان مربوط می شود، هر چقدر ناظران و تحلیل گران پر کار و هوشمند باشند، تا زمانی که به زبان انگلیسی مطالبی منتشر نکنند، در سطح جهانی تقریبا وجود ندارند.


صورت مساله هلال – مارین (2011) تنها یک نمونه از فراروایت های بدیل مطرح شده در آینده پژوهی است ( مثلا بانکز، لمپرت، و پوپر 2003، شوارتز 1992، دیتور 2009 را ببینید). دالمیر (2011) جهان کنونی را همچون یک بیمارستان بزرگ می بیند که شهروندان آن ( بخوانید بیماران) نیازمند بستری در واحد سی سی یو و آی سی یو هستند. شواهدی متعددی وجود دارد که نشان می دهد استعاره ها تا چه حد زیادی بر قضاوت افراد درباره شدت رخداد های آینده و پیامدهای آنها تاثیر می گذارند ( تیبودیو و بورودیتسکی 2011، کاهان 1992).


با این وجود، چرخه های فصلی یکی از معدود استعاره هایی است که در آزمون زمان سربلند بیرون آمده است، اگر چه شاید در آزمون انسان ها که عمر کوتاهی دارند و نمی توانند خود شاهد باشند که پس از هر سقوط  بزرگی یک خیزش بزرگ رخ خواهد داد، پذیرفتن چنین استعاره ای دشوار باشد. مردم همچنین " با یک خلق و خوی ناصبور زاده می شوند، هرگاه اوضاع  بد می شود آنگاه ناله و فریاد می کنند و هر گاه اوضاع خوب می شود، آن را برای خود خواسته و از بقیه منع می کنند" (قرآن: 70:1920). و آنها آنقدر صبور نیستند که ببینند که "باران پائیزی و بهاری خواهد آمد" ( انجیل: یعقوب 5:7، تثنیه 11:14، ارمیا 5:24، یوئیل 2:23)


ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حال کم کردن سرعت خود هستند در حالیکه سایر کشورها تقلا می کنند که به آنها برسند. اگر تحولات دنیا را از این منظر ببینیم می توان جهان آینده ای را انتظار کشید که در آن همه کشورها به صورت تدریجی به باشگاه کشورهای مدرن خواهند پیوست. چشم اندازی که درآن دانش مفید و حکومت خوب به صورت یکنواخت در جهان توزیع شده باشد محقق نخواهد شد مگر اینکه پیشگامان جلو رفته بایستند تا بقیه به آنها برسند.


در چارچوبی که هلال – مارین (2011) از مگا بحران جهانی ارئه می دهند ما برای چهار سناریوی 1) سقوط به سمت فاجعه، 2) تقلا به سمت بد تر شدن، 3) تقلا به سمت بهتر شدن، و 4) خیزش به سمت بلوغ تمدن انسانی احتمالات عینی را نمی دانیم. بنابراین باید از شرط بندی های دارای عدم قطعیت برای تعیین وزن های تصمیم یا احتمالات غیر جمع پذیر استفاده کنیم. به پیروی از کاهنمن و تورسکی (2000) می توان بر شرط بندی های ساده در قالب (100، الف) تمرکز کرد. به این معنی که اگر سناریوی الف رخ دهد 100 دلار نصیب می شود و اگر رخ ندهد آنگاه نه چیزی عاید می شود و نه چیزی از دست می دهیم. پس از مرور قوت مدارک و شواهد به نفع هر چهار سناریو و آنگاه  بر ساختن چارچوب ذهنی شخصی و با این فرض که توان تابع ارزش برای عایدی بر روی این شرط بندی 0.88 است، وزن های تصمیم هر یک از سناریوها به این صورت محاسبه شدند:


وزن خیزش به سمت بلوغ تمدن انسانی= 0.91


وزن تقلا به سمت بهتر شدن= 0.73


وزن تقلا به سمت بدتر شدن= 0.54


وزن سقوط به سمت فاجعه = 0.13


بر اساس این وزن های تصمیم بر روی شرط بندی عدم قطعیتی شامل چهار سناریو که دربرگیرنده افراز دو گانه سناریوهای آینده روشن و تاریک جهان می شود و سپس نرمال کردن، می توان گفت که احتمال سناریوهای آینده روشن و تاریک جهان به ترتیب عبارتند از 71% و 29%.


من نیز مانند ویلیلام هلال، آینده پژوهی هستم که وزن بزرگی را برای پیشرفت های علم و فنآوری در آینده قائل هستم. بویژه اینکه در کنفرانس از نو ساختن برج بابل ادعا کردم که به برکت تکامل مصنوعی مغز انسان ها در آینده ما شاهد سطوح افزایش یافته همکاری بین جمعیت های انسانی در کره زمین خواهیم بود (مطلق 2011). همچنین در یک افراز بیشتر سناریوی آینده روشن، من درباره فنآوری های مرتبط با آگاهی و هوشیاری، بویژه علوم زیستی و فنآوری حیات، بحث کرده و امکان افزودن آگاهی و هوشیاری همه گیاهان و جانواران را به وضعیت جهانی آینده و بنابراین بازتر شدن و به تبع آن افزایش وزن تصمیم یا احتمال قضاوتی سناریوهای متعلق به گروه آینده روشن را مطرح ساخته ام ( مطلق 2011).


علاوه بر این، بنابر بینش های برآمده از نظریه تصمیم کاهنمن - تورسکی به نکته جالبی می توان توجه کرد. مایکل مارین نسبت به سناریوی خیزش به سمت بلوغ تمدن انسانی که توسط ویلیام هلال مطرح شده است دیدگاهی کاملا غیر ممکن یا بی وزن دارد. اثر امکان پذیری در نظریه مذکور می گوید که یک استراتژی استدلالی در این مناظره برای ویلیام هلال علیه مایکل مارین می تواند این باشد که مارین متقاعد شود که یک شانس وجود دارد، حتی اگر بسیار ناچیز باشد، که سناریوی خیزش به سمت بلوغ تمدن انسانی شاید واقعا اتفاق بیافتد. اگر این امکان ناپذیری در نظر مارین به امکان پذیری تبدیل شود آنگاه تاثیر این تغییر نظر بر تابع وزن اصلاح شده یا احتمالات قضاوتی، بیشتر از زمانی خواهد بود که ویلیلام هلال زمان و تلاش خود را صرف این کند تا مایکل مارین بپذیرد که تقلا به سمت بدتر شدن احتمالش کمتر و تقلا به سمت بهتر شدن احتمالش بیشتر است.



راه حل جهانی


پیشنهاد استعاره های مختلف برای درک تحولات جهانی مانند چرخه های فصلی، تولد دوباره (مانند پرنده اسطوره ای ققنوس) و ماشین های پنچر شده یا موتور جوش آورده در یک مسابقه ماشین رانی به خودی خود راه حل نهایی برای مگا بحران جهانی نیست. اگر مدیریت جهان را به دست نوآوران فنآوری بدهید معنایش این است که راه حل های آنها همیشه در قلمرو بیرونی خواهد بود. اگر ترافیک سرسام آور در خیابان ها باشد پیشنهادشان این است که خیابان ها و جاده های بیشتری ساخته شود. اگر مردم خواستار شادی باشند آنها ابزارهای مالی طراحی می کنند تا مردم لذت بیشتری را خریداری کنند. اگر مردم خواستار دانش بیشتر باشند آنها سقف پهنای باند اطلاعات را افزایش می دهند. در واقع آنها به سمت لایه های عمیق تر نمی روند تا ارزش ها و جهان بینی ها را تغییر دهند. اگر ما آنقدر نا شکیبا هستیم که می خواهیم در طول عمر خود شاهد خیزش بزرگ مجدد، تولد دوباره، و قرار گرفتن مجدد ماشین های رشد بر روی جاده باشیم آنگاه باید اذعان کرد که راه میان بر جهانی قطعا در آموزش نوآوران اجتماعی نهفته است. این نوآوران باید "جهان درونی منحصر به فرد تک تک انسان ها یا همان قلمرو پنهان هویت، قصد، و انگیزه انسان" را هدف بگیرند زیرا "اینجاست که موضوعات جهانی قالب بندی شده و فهمیده می شوند" ( اسلاتر 2010). در این میان، توجه ویژه ای را باید به سمت فضیلت های شخصیتی زیر مبذول داشت که آگاهی عالی تری را نسبت به آینده محقق می سازند ( لومباردو 2011):


1-      پذیرش مسوولیت در قبال خود ( که برای گریز از حس بیچارگی در برابر آینده لازم است)


2-      انضباط و تعهد ( که برای مقابله با آشفتگی و نسبی گرائی لازم است)


3-      تعالی ( که برای تمرکز بر آینده بشریت و نه صرفا آینده خود لازم است)


4-      شجاعت (که برای تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت لازم است)


5-      امید و خوش بینی (که برای پرهیز از افسردگی لازم است)


6-      عشق (که برای بیرون آمدن از پوسته انزوا لازم است)


7-      تعادل و میانه روی ( که برای ترکیب مهارت های تحلیلی با شهود و بینش لازم است)


8-      خردمندی (که برای اتخاذ تصمیم های هوشمندانه، آگاهانه و اخلاقی درباره آینده لازم است)


دانشمندان در موسسه پلی تکنیک رنسلر (2011) اخیرا به کمک مدلسازی رایانه ای نقطه عطفی را برای تبدیل باور اقلیت به نظر اکثریت کشف کرده اند. آنها نشان داده اند که اگر فقط 10% افراد جامعه باوری راسخ و ثابت داشته باشند به سرعت آن باور به نظر اکثریت تبدیل می شود. امروزه مردمی که با فضیلت های شخصیتی هشت گانه بالا زندگی کرده و از چشم انداز یک جامعه جهانی پایدار الهام می گیرند در اقلیت هستند. اما اگر این دسته از افراد نسبت به این داستان و شیوه زندگی متعهد مانده و اگر آنها باوری راسخ و شکست ناپذیر به امکان بهتر شدن اوضاع جهان داشته باشند، هر گاه تعدادشان از مرز و آستانه 10% عبور کند، آنگاه احتمال رخداد آینده روشن جهان بیشتر هم خواهد شد.


 


منبع


Journal of Futures Studies, December 2011, 16(2): 149 - 154
http://www.vahidthinktank.com/articles/S12.pdf


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995