Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


کودک و زن و مرد قرن 21

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[22 Mar 2015]   [ جرمی ریفکین]

 

 

چکیده: ظهور و گسترش اندیشه‌های عصر روشنگری، به تولد انسان مدرن انجامید؛ تولیدی که با گذشت دو قرن، زمینه‌ساز ظهور نسل جدیدی از بشر و یا همان انسان پست مدرن شده است. انسان پست مدرن بر خلاف پدران و مادرانش، در حال تجربه زندگی در دنیایی بس متفاوت است؛ دنیایی که با حقایق ساختگی همراه شده و مسافرانی «دمدمی مزاج» و «حقیقت گریز» را با خود همراه ساخته است.

 


این زن و مرد جدید، به قدرتی دست یافته‌اند که می‌تواند در یک زمان در دنیاهایی موازی، به تعامل و ارتباط با یکدیگر پرداخته و در رویارویی با هر حقیقتی، خواه ‌واقعی و خواه ساختگی، نقاب شخصیت از چهره برگیرد و نقابی جدید بر چهره خود زند.


هم اینک، نمونه نخستین بشر جدید متولد شده است. این زن و مرد جدید قرن بیست و یکم، نژادی متفاوت از پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ رفاه طلب و پول‌پرست خود در عصر صنعتی هستند. اینان نژادی از بشریت‌اند که بخشی از حیات خود را با زندگی فارغ‌البال در فضایی مجازی که در دنیاهایی متفاوت شکل گرفته است، سپری می‌کنند. چنین نژادی کمتر علاقمند به انباشت و جمع‌آوری اشیا و کالاها و بیشتر در پی مواجهه با تجربه‌هایی جالب و سرگرم‌کننده است. این زن و مرد جدید، به قدرتی دست یافته‌اند که می‌تواند در یک زمان در دنیاهایی موازی، به تعامل و ارتباط با یکدیگر پرداخته و در رویارویی با هر حقیقتی، خواه ‌واقعی و خواه ساختگی، نقاب شخصیت از چهره برگیرد و نقابی جدید بر چهره خود زند.

"روبرت جی لیفتون" روان‌شناس،این نسل جدید را بشر مدعی می‌نامد؛ بشری که در بحبوحه توسل به الگوهایی از توسعه که مصلحت و سود را بر حیاتش مسلط ساخته است، رشد می‌‌نماید.

سلامت چنین بشری، به سازمان‌ها و انجمن‌هایی خاص سپرده شده است. به جای خریداری اتومبیل مورد نیازش، آن را اجاره می‌کند، خرید خود را با استفاده از کامپیوترها انجام می‌دهد و در چنین زندگی‌ای، در حالی که نرم‌افزارهای مورد نیازش به راحتی و به طور رایگان تهیه می‌شود، خود علاقمند است تا در جهت استفاده از خدمات اضافی و تأمین نیازهایش، هزینه‌هایی بر خود تحمیل نماید.

این بشر جدید، در حال تجربه زندگی در دنیایی است که به رغم وجود اطلاعات انبوه و دسترسی سریع به آنها، از دامنه توجه‌اش کاسته شده است. دیگر چنین بشری نه در پی تفکر و تعمق، که بیشتر، بشری خود انگیخته و خود جوش است. چنین بشری به جای آن که خود را مستخدم چنین عصری بداند، خود را بازیگر آن معرفی می‌کند و عمدتاً ترجیح می‌دهد تا دیگران هم به او نه به مثابه بشری سخت کوش، بلکه انسانی خلاق و آفریننده بنگرند.خلاصه این که، حیات چنین انسانی، عمدتاً نا ایستا و در فعالیت‌هایی موقتی خلاصه شده و کمتر همانند پدران و مادرانش، زندگی ایستا و با ثباتی را تجربه می‌کند.

انسان چنین عصری، تفکر خود را نه در قالب واژگان بلکه در قالب تصاویر و انگاره‌ها به پیش می‌برد. در حالی که او دیگر کمتر توان آن را دارد تا حتی جمله‌ای را بر صفحه کاغذ مکتوب نماید، اما به راحتی توان آن را دارد تا اطلاعات الکترونیکی مختلف را پردازش نماید. بشری که فاقد بینش تحلیلی و اصولاً نسلی عاطفی و احساسی است.

چنین بشری، غالب وقت خود را با شخصیت‌های خیالی تلویزیون سپری می‌کند و در فضاهای مجازی، همان گونه با همتایان خود برخورد می‌کند که در دنیای واقعی با آن‌ها رفتار می‌کند، به نحوی که حتی برخوردهای اجتماعی‌اش، چنین شخصیت‌های خیالی را با تجارب خود در هم می‌آمیزد و آن‌ها را به بخشی از تجارب شخصی خود مبدل می‌سازد. دنیای چنین بشری، عمدتاً سیال و بی‌ثبات است؛ دنیایی که ساکنان آن با فرامتن‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی پیوند خورده‌اند. چنین بشری توان آن را یافته تا بدون آن که از آدرس جغرافیایی همنوعانش اطلاعی داشته باشد، با آن‌ها ارتباط الکترونیکی برقرار سازد. این بشر، به دنیای خود به مثابه دوره‌ای گذرا و به زندگانی خود در قالب مجموعه‌ای از کارکردها و کنش‌های صرف می‌نگرد. بالاخره آن که، این نمونه از بشر، همواره در حال نوسازی خویش و تطبیق با شیوه‌های جدید زندگی است.

از منظری دیگر، چنین زن و مرد دمدمی، کمتر به گذشته خود علاقه نشان می‌دهند و ذهن خود را با سبک‌ها و مدهای جدید مشغول ساخته‌اند. بشری نوآور که در دنیایی متغیر و بی‌ثبات، عملاً هیچ آداب، سنن و اصولی برایش وجود خارجی ندارد.

این دنیای جدید، دنیای ساخته زبان و بر پایه استعارات و معانی و مفاهیمی است که بر آنها اتفاق نظر داریم؛ مفاهیمی که هر کدام را می‌توان درگذر زمان تغییر داد.

زمانی، یکی از پست‌ مدرن‌های فرانسوی اظهار داشت:

اگر کودکی عمده اوقات بیداری‌اش را در مقابل صفحه تلویزیون بگذارند، پس از چندی، دیگر حقیقت برایش مفهومی نخواهد داشت. 

یکی از نظر سنجی‌های صورت پذیرفته توسط بنیاد کایسر در سال 1999 با عنوان «کودکان و رسانه‌های گروهی در هزاره جدید»، نشان داد که کودکان آمریکایی همه روزه به طور متوسط 5/5 ساعت از وقت خود را پای تلویزیون به تفریح می‌گذرانند و این رقم برای کودکان هشت سال به بالا، به 45/6 ساعت می‌رسد و نکته مهم‌تر در این باره آن است که عمده این کودکان، در این ساعات در خانه تنها هستند؛ تا آنجا که کودکان هشت سال به بالا، 95درصد زمان تماشای تلویزیون را تنها سپری می‌کنند و این درصد برای کودکان دو تا هفت ساله، 81درصد است.

امروزه تلویزیون و فضاهای مجازی حاکم، به مکانی برای گذراندن اوقات فراغتمان و نیز به محل‌هایی برای خلق زندگی فردی و اجتماعی ما مبدل شده‌اند. امروزه نسل جدید، جهان واقعیت و رویدادهایش را در مقایسه با آنچه که در صفحه تلویزیون دیده و تجربه کرده، تعبیر و تفسیر می‌کند. به طوری که یکی از منتقدین فرهنگی فقید با نام ابی هاردیسون در این باره می‌گوید: «امروزه برای بسیاری از مردم، یک رویداد موثق نمی‌باشد و یا به عبارتی واقعی نیست، مگر این که آن را بر صفحه تلویزیون مشاهده کنند.»

"ژان بودریارد" هم در این باره می‌گوید:

«امروزه ما در دنیای خیالی صفحه تلویزیون زندگی می‌کنیم؛ در دنیای واسطه و در لا به لای شبکه‌ها گذران عمر می‌کنیم. همه ماشین‌های عصر ما چیزی جز صفحه‌ای تصویری نیستند. ما نیز در حال تبدیل به این صفحات هستیم، تا آنجا که تعاملات بشری در حال تبدیل به تعاملات این صفحات تصویری است. در هر جا که باشیم، باز هم در توهم جذابی از حقیقت زندگی می‌کنیم.»(3)

  

پی‌نوشت‌ها:

1- ماهنامه سیاحت غرب، سال دوم، شماره 15، ص 15- 7، با تلخیص (قابل ذکر است عنوان اصلی مقاله مدرنیسم و پست مدرنیسم است که قسمت‌هایی از آن انتخاب شده است).

2- JEREMY RIFKIN

3- منبع: فصلی از کتاب عصر دسترسی THE AGE OF ACCESS

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

انسان گلوبال

+ بهترین آموزش‌های یادگیری ماشین با پایتون -

+ آیا فناوری AI جای انسان‌ها را خواهد گرفت؟ -

+ شبكه ها --

+ ایران، پس از رهایی یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ نسل دهه ۸۰، دنبال تغییر نیست، خود ِ تغییره! //

+ ۳ تغییر که برای آینده محتوا و بازاریابی باید بدانید محسن راعی

+ تفكر توسعه‌خواهي دکتر شهیندخت خوارزمی

+ برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده  مهسا قنبری

+ صنعت چهارم و ویروس جهان‌گشا سرآغازی بر یک تحول بزرگ  مهدی صنعت‌جو

+ انقلاب صنعتی چهارم و تحولات کار در آینده  علی حسینی

+ آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز 

+ چند نفر در جهان هنوز روزنامه می خوانند؟ میثم لطفی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی 

+ روش های خودشناسی : تست شخصیت 

+ مهارت مدیریت افراد هرمز پوررستمی

+ خلاصه کتاب موج سوم؛ نوشته الوين تافلر تافلر

+ انسان، زندگی و دانایی رضا داوری اردکانی

+ جهان گیری (ویروس کرونا) و نظم سیاسی، فرانسیس فوکویاما برگردان رحیم باجغلی

+ تفکر سیستمی چیست ؟ هدی ولی‌پور زند

+ امریکای دوران ترامپ و موج سوم الوین تافلر  بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

+ ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی یووال نوح هراری:بی بی سی

+ «علم» ، «امید» و «بحران کرونا» 

+ اعتماد، به انسان یا به کرونا؟ مسئله این است کرونانت

+ موقعیت پساکرونایی انسان سعید قاسمی زاده

+ بعد از عبور از كرونا، ما كجا خواهيم بود؟ 

+ معنی تازه «سواد» در قرن ۲۱ حمیده احمدیان راد

+ انواع سازمان و انواع برنامه ریزی 

+ خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت 

+ تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت 

+ مهارت های اساسی یک کودک قرن ۲۱ 

+ شکاف بین نسلی رسانه ای  دکتر حجت اله عباسی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی  مسیر آینده

+ عصر دانش‌ و ابعاد آن‌ دکتر پرويز حاجياني

+ فوکویاما علیه فوکویاما سیدمصطفی شاداب

+ مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ ابراهیم مجیدی*:

+ تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی عبدالله افراسیابی

+ تکنولوژی در جامعه فراصنعتی 

+ دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی 

+ آرمانی‌سازی گذشته و آینده 

+ هویت چیست؟ 

+ زنده باد انقلاب! یووال نوح هراری

+ سرنوشت آینده بشریت چه خواهد شد؟ میچیو کاکو

+ شکل زندگی در ۵۰ سال آینده 

+ شخصیت شناسی آینده نگری 

+ کتاب انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر میچیو کاکو

+ آن بالا قفل شده است؛ جنبش ها را از پایین بیاغازید یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

+ ۲۱ درس برای قرن ۲۱: کتاب تازه‌ای از یووال نوح هراری 

+ نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم بیل گیتس

+ بمب ساعتی در آزمايشگاه  یووال نوح هراری

+ آئين اطلاعات  

+ انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور 

+ «انسان خداگونه» در انتظار فردا فرد پطروسیان

+ نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛ 

+ جامعه اطلاعاتی و جنسیت سها صراف

+ پیامدهای مدرنیت آنتونی گیدنز

+ فرهنگ در جهان بدون مرز 

+ فرهنگ جهانی چیست؟ 

+ نظم نوین جهانی 

+ «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی. 

+ از خانه‌های زیر آب تا تور گردشگری به مریخ! 

+ پیش‌بینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده. 

+ مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم  آسیه مک دار

+ «گردشگری»صنعتی میلیارد دلاری و استوار بر پایه ی آینده نگری پیشینیانِ فرهیخته ی ما رضا بردستانی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (3) – بخش پایانی دکتر همایون مهمنش

+ زندگی ما و زندگی آنها  علی دادپی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (2) دکتر همایون مهمنش

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (1) دکتر همایون مهمنش

+ پیش‌بینی آینده غیرممکن شده است فرانسیس فوکویاما

+ آیندگان ما را به‌سبب کدام خطای اخلاقی ملامت خواهند کرد؟ 

+ مقدمه‌ای برای همه آینده نگری‌ها/ ضروری‌ترین علمی که در کشور ما به آن بی‌اعتنایی می‌شود رضا داوری اردکانی

+ قدرت آینده مهدی صنعت‌جو

+ از عصر اطلاعات تا عصر مولكول. مترجم : فيروزه امين

+ تفاوت‌های حیرت‌انگیز فرزندان 

+ عجیب‌ترین قوانین ترافیکی دنیا> از جریمه خودروهای کثیف تا منع راندن خودروی مشکی در روزهای خاص 

+ فناوری‌های مورد استفاده در جنگ‌های آینده چه خواهند بود؟ 

+ موج فراصنعتی چه کسانی را خواهد برد هرمز پوررستمی

+ مدیریت استراتژیک پورتفولیو پروژه ها در هلدینگها و سازمانهای بزرگ  

+ ضرورت آینده پژوهی و نگاه به آینده به عنوان نقش برجسته روابط عمومی نوین 

+ تکنولوژی علیه تبعیض اندرو فینبرگ

+ آیا فکرعبور جایگزین رمز عبور می شود​​​​​​​ سید محمد باقر نوربخش

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی۲ 

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی 

+ نمایش زندگی اجتماعی در جامعه اطلاعاتی  مانا سرایی

+ سخنرانی بیل گیتس درباره بیماری‌های فراگیر، بهداشت جهانی و حملات بیولوژیکی حمیدرضا تائبی

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات دکتر امین گلستانی

+ روندهای علم و فناوری در سال 2017 حمدرضا میرزایی

+ دو گروه از جوانان در برابر « قانون کار » ونسا پینتو برگردان سعید جوادزاده امینی

+ اندیشیدن به آینده نظریه اجتماعی: آری به جامعه‌شناسی محمدرضا مهدیزاده

+ نقش جامعه اطلاعاتی در تحولات فرهنگی 

+ تحلیل اقتصادی آزادی دکتر محسن رنانی

+ آیا در کارها حضور بشر لازم است؟ 

+ آینده‎پذیری: چالش اساسی آینده‎پژوهی در جهان در حال توسعه. 

+ اثرات اقتصادی جامعه اطلاعاتی در جهان 

+ چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ آیا اینترنت اشیا ما را به ابر انسان تبدیل خواهد کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ آیا سیاست می تواند از قرن 21 جان سالم به در ببرد؟. کنت میناگ

+ آینده، اکنون است ـ بخش اول آرش بصیرت

+ آینده، اکنون است ـ بخش دوم آرش بصیرت

+ سیاست‌گذاران همه کشورها خواهد بود. 

+ جهانی شدن و آموزش و پرورش 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995