Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


من و واندانا شیوا (جنبش زنان و اکوفمینیسم)

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[28 Oct 2010]   [ منصوره شجاعی]

منصوره شجاعی -6 آبان 1389


مدرسه فمینیستی- متن حاضر برگرفته از سخنرانی منصوره شجاعی در سمینار "غنایم جنوبی جهان" The Wealth of the south of the World است که در25 سپتامبر 2010 درایتالیا به دعوت استانداری "بولزانو" برگزارشد. دراین سمینار واندانا شیوا از هندوستان و منصوره شجاعی از ایران به عنوان دو اکوفمینیسم شرقی شرکت داشتند. مصادف شدن این سمینار با درگذشت پدرنسرین ستوده موجب شد که بخشی از برنامه به صحبت درباره نسرین و تسلیت به او اختصاص یابد.



آغاز سخن : من زنی خلیجی هستم که حیاتم در گروی صلح و پاکی دریاهاست . (...) من از ایران می آیم که زنان اش دادخواه برابری و عدالت ، و پاسبان صلح و پاکی زمین اند.(...)... این جملات و عباراتی شبیه آن را چهار سال پیش از این نیز در سمینار زنان برنده جایزه نوبل در شهر وین در معرفی خویش و برای حمایت از صلح جهانی و نهی تسلیحات اتمی گفتم . و اینک، پس از گذشت چهار سال و کسب تجربه ای عمیق آمیخته به اندوه از دست دادن و امید به دست آوردن، هنوزو همچنان آواز من است که این بار هم صدا و هماهنگ با آواز "واندانا شیوا" زنی از اعماق جنگل های سبز هیمالایا، برابری وهمزیستی برای انسان را به استناد برابری و همزیستی طبیعت در چرخه حیات طلب می کند. برابری ، همانگونه که در طبیعت جاری است و انطباق این جریان سیال با پدیده های مدرنی که در شهر و زندگی شهری جاری است ،امتزاج و ترکیبی که " اکوفمینست" ها در بیان استدلا ل برابری خواهانه خویش بدان استناد می کنند .


جنبش زنان ایران و اکوفمینیسم :


قدمت جنبش زنان در ایران ، طبق تعاریف رایج "جنبش " کمی بیشتر از صدسال است. و این همزمان با جنبش مشروطه خواهی و درگیر شدن زنان با مفاهیمی همچون دموکراسی و حقوق شهروندی است . این خواست که بیشتر از سوی طبقه متوسط شهری مطرح می شد طبیعتا زنان این طبقه را نیزبیش از دیگر اقشار، درگیر کرد . آنان در پی دستیابی به حق رای ، حق آموزش ، تاسیس مدرسه ها ی دخترانه ، و ایجاد نهادهای زنان و نشریات زنانه وارد میدان دموکراسی خواهی شدند و تا به امروز هرچند که موفقیت های بسیاری به دست آورده اند لیکن به دلیل سلطه سنت وتفکر مسلط مردسالاری و زن ستیزی بر قوانین مدنی ، به ویژه در سه دهه اخیر ، هنوز و همچنان در پی طلب حقوق شهروندی خویش در تلاش هستند. حقوقی که مشخصااز زنان سلب شده است همچون حق انتخاب پوشش ظاهری، حق ارث برابر، حق شهادت ، حق قضاوت ، حق سرپرستی فرزند ، حق سفر،حق تابعیت و... در پی دستیابی به این حقوق ، هرکسی ازظن خویش به بازنگری و تحلیل آنچه که هست و آنچه که نیست می پردازد ؛ من نیزبا رویکردی اکولوژیک وارد کارزار برابری خواهی شدم.


در گشت و گذار های دور و نزدیک خویش ، همزمان با حضور فعال درجنبش زنان ،کارکردن درکنارزنان روستایی و مناطق محروم ونیز سفر در اکوسیستم های متنوع ایران به قصد جمع آوری قصه و ادبیات و دانش بومی وبرخی فعالیتهای عملی زیست محیطی ، با پرسش هایی ساده و برگرفته از عشق به طبیعت وعشق به برابری به سرعت در چالشی عظیم با قوانین نا عادلانه حاکم قرار گرفتم : مگر طبیعت به اندازه نیاز ،و نه به اندازه طمع، همه موجودات خویش نعمت دراختیارشان قرار نداده ؟مگر طبیعت در دهش و بخشش خویش به یک پروانه، به یک درخت، به یک گل ویا به یک فیل عظیم الجثه، تفاوت و تبعیضی قائل شده ؟ مگر هریک از اینان متناسب با نیاز خویش سهمی مناسب از طبیعت نمی برند ؟ پس چه برسر زمین آمده که ساکنانش اینگونه نامهربان و بی عدالت شده اند وزنان را بدین میزان در فرودستی نسبت به مردان نگهداشته است ؟؟


به هرروی با پرسش هایی بر آمده از مشاهدات عینی خویش ،درپی یافتن پاسخی درخور به کتاب ها و منابع متعددی رجوع کردم. و چنین بود که بایک نام آشنا شدم : واندانا شیوا ، هندوی سبزگوی دامنه های هیمالیا،که با دفاع از جنبش چیپکو و راه اندازی "جنبش زنان گوناگون جامعه برا ی حفظ گونه های متنوع طبیعت (Diverse women for biodiversity ) و با تکیه بر پراگماتیسم سبز خویش نظریه های متفاوت تئوری پردازان اکوفمینیست همچون "فرانسواز دوبن فرانسوی" و بعدها " کارن جی وارن " امریکایی را درشرق ترویج کرد.


سرخوش از شناختن واندانا شیوا و فرانسواز دوبن در سال 2000 در اولین مراسم علنی بزرگداشت روز جهانی زن برای اولین بار درایران در مقاله کوتاه و مختصری اکوفمینیسم را معرفی کردم و این همزمانی برای من مبارک بود : اولین مراسم خاص زنان درفضای عمومی پس از 22 سال و اولین سخن زنانه از اکوفمینیسم در رساندن پیام این هندوی سبزگوی و آن زن فرانسوی به زنان ایران.


نگاهی اجمالی به جوهره اکوفمینیسم:


اكوفمينيسم به مفهوم پيوند اكولوژي و فمينيسم است .، با اين منطق كه اكوفمينيسم عمل و منطق سلطه را درنوع رابطه مرد با زن و انسان با طبيعت پيوند داده و معتقد است جنس سلطه اي كه مرد بر زن تحميل مي کند از جنس همان سلطه اي است كه از طرف انسان بر طبيعت اعمال مي شود . اكوفمينيسم در واقع به نقدو بررسي اين رابطه مي پردازدوخواهان محو این دوهژمونی ستمگرانه است .


ریشه این نوع سلطه شاید به زمانی برگردد كه انسان بر طبيعت مسلط شد يا به عبارتي از زماني كه انسان طبيعت را به اصطلاح فلسفي اش" سوراخ" كرد اصطلاحي كه "فرانسيس بيكن" فیلسوف معروف قرن نوزده در بهره کشی عنان گسیخته از طبیعت به کار برد. ویا شاید اين سلطه به پيش از آغاز صنعتي شدن باز مي گردد. يعني از زماني كه اين تصور غالب مي شود كه زن ، ضعيف تر از مرد است و مرد مي تواند سلطه خود را بر او اعمال كند.براي توجيه نظریه ضعف زن و قدرت مرد ، استدلالهايي وجود دارد كه يك رشته دلايل بيولوژيك و يك رشته دلايل فلسفي را مطرح مي كند. مطابق با توجيه فلسفي اين نگرش ، زن متعلق به بخش احساسي و عاطفي رابطه انساني است ، و مرد متعلق به دنیای قدرت و منطق. واز این نحوه تفکرچنین نتیجه گیری می شود که حالات مرتبط به احساس وعواطف انسانی درمقابل منطق و استدلال پدیده ای ضعیف تر به حساب می آید وبا این برهان زن را ضعیف تر از مرد می دانند و عمل سلطه مردانه توجیه پذیر می شود. هرچند، طبق منطق سلطه هرپدیده ای را که بتوان درقالب تفکر " سلسله مراتب ارزش گذاری " گنجاند، خواه در مورد انسان و خواه در مورد طبیعت منجر به اعمال سلطه نسبت به ضعیف تر می شود.و این دیدگاه پیش از " صنعتی شدن" شکل گرفته است.


جنبش زنان متاثر از اکوفمینیسم


اکوفمینیسم ، نظریه و تئوری را همچون پدیده ای سیال و درحال پردازش می شناسد . روایت ها و گفتارهایی که لایتغیر نیستند و درطول زمان تغییر خواهد کرد همان گونه که واقعیات مربوط به زندگی زنان تغییر می کند و نیاز به قوانین و قراردادهای روز آمد دارد.


اکوفمینیسم فردگرایی مجرد را نفی میکند وبرای روابط اجتماعی و انسانی ارزشی جوهری قائل است که موجب شکل دادن " انسان " به مفهوم اجتماعی آن خواهد شد .این نگرش ، اعتبار و اهمیت ویژه ای برای مفاهیمی همچون عشق ، مراقبت ، اعتماد، ورابطه متقابل قائل است . ارزش هایی که موحب می شود تا روابط ما با دیگران برای فهم و درک از خودمان نقشی اساسی داشته باشند. و این نکته میتواند همچون منشوری اخلاقی در جنبش های اجتماعی به ویژه جنبش زنان محترم شمرده شود.


آنچه که اکوفمینیسم در مواجهه با گوناگونی میان پدیده های بیان می کند تاکید بر تشابه است و نه تفاوت و از این راه به برابری و نوعی تکثرگرایی می رسد. برای مثال نمی گوید که چون انسان موجودی ذی شعور است و قادر به تغییرات اجتماعی ، پس بالاتر از گیاهی است که فاقد این آگاهی است بلکه می گوید همه موجودات اعم از گیاه، حیوان ، انسان، آب ، خاک ...متعلق به یک اکوسیستم اند . هرچند که انسان ویژگی هایی دارد که اورا از گیاه و خاک و حیوان متمایز میکند اما چون همه متعلق به یک اکوسیستم هستیم در نوع حضور ونوع رابطه با این اکوسیستم دارای حقوق برابر هستیم. و این خود جوهره تکثرگرایی و احترام و پذیرش دیگری در جنبش زنان است.


"واندانا شیوا" (vandana Shiva,1952-) درآستانه سال 2000 برنامه ای رابرای حفظ گونه های زیستی با کمک زنان مناطق مختلف ازمناطق محروم وفیر هند و زنانی ازفرقه ها و کاست های مخلف به راه انداخت. این حرکت یکی از موثرترین جریان های زیست محیطی بعد از جنبش "چیپکو" درهند است. نامی که واندانا شیوابر آن نهاده برگرفته از فلسفه و روح پذیرش و احترام به دیگری است: " انواع زنان درحمایت از انواع گونه های زیستی " . و بدین ترتیب از منظر تجربه طبیعی خویش حضور متنوع طیف های مختلف فکری زنان را در حفظ جنبش اجتماعی آنان همچون ضرورت وجود متنوع گونه های زیستی می داند و این هردو را برای " بقا" لازم می داند. و بقای جهان را در حفظ تفاوت ها و تنوع های موجود آن می داند. که این خود جوهره داد و دهش در تعریف اجتماعی آن برای یک جنبش می تواند تلقی شود.


کلام آخر با واندانا شیوا


از سال 2000 که با نوشتن اولین مقاله درباره " اکوفمینیسم" وارائه آن در اولین مراسم علنی روزجهانی زن در ایران پس از انقلاب ، به عنوان یک اکوفمینیست ایرانی شناخته شدم، همواره آرزوی دیدار "واندانا شیوای سبز" را در دل می پروراندم.



سال 2003 درسمینار بین المللی زنان در هند ، گروهی از دوستان " مرکز فرهنگی زنان" به هند سفر کردند که من به دلایل شخصی نتوانستم در آن سفر شرکت کنم . نزدیکترین دوست من در جنبش زنان در بازگشت از آن سفر به عنوان سوغات، عکسی را که همراه با واندانا ودیگرزنان حاضر در سمینار گرفته بود به من هدیه کرد. و گفت که شاید وقت دیگر و در سمیناری دیگر این فرصت برایت ایجاد شود.


درسال 2006، با گروهی از دوستان مرکز فرهنگی زنان عازم هند بودیم که در یک ورکشاپ روزنامه نگاری شرکت کنیم . یکی ازدلایل من در انجام آن سفر امکان ملاقات با واندانا شیوا بود. درفرودگاه تهران ، تنها یک ساعت قبل از پرواز به سوی هند ، هنگام گذشتن از گمرک فرودگاه توسط ماموران امنتیتی بازداشت شده و به جای دهلی "نو" سر از سلول های "کهنه " زندان اوین درآوردم!


سال 2010، پس از چهارسال ممنوعیت خروج ، در سایه حمایت و راهنمایی های قانونی وکیل شجاع و هم اینک دربندم " نسرین ستوده " توانستم حق سفربه کشورهای دیگر را دوباره به دست آورم و پس از چندی توسط دوستان «شبکه جهانی موزه زنان» در ایتالیا به این سمینار دعوت شدم و به محض اطلاع از حضور «واندانا شیوا»، بی وقفه موافقت خود را اعلام کردم.


و اینک ، پس از قصه و حکایتی کوتاه از جنبش زنان ایران و زنان سبزگوی دیاران دیگر ، در کنار واندانا شیوای تا به دیروز " دست نیافتنی" و " طلسم شده " !!، ساده و صمیمی به خواهران جهانی خویش می گویم که ما دختران " گایا" (Gaia) مادر زمین و "جان جهان" که افلاطونش می گفت، همچون رهروان پاکی و برابری تا رسیدن به زمینی پاک و عادل ، به هر روی در کنار هم و با هم هستیم.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

حقوق‌بشر

+ پیام نرگس محمدی از زندان اوین به پارلمان اروپا  نرگس محمدی

+ زمانه چه بازی ها که ندارد کیومرث صابغی

+ معترضان قم پس از شکستن درهای حضرت معصومه با شعار 

+ ... 

+ مردی که گناهش پرخاش به خرافات بود--به یاد سالگرد کشتن احمد کسروی در بیستم اسفند۱۳۲۴* محمد امینی

+ فراخوان برای شرکت در تظاهرات اعتراضی به نقض گسترده حقوق بشر در ایران 

+ جک ما از دنیای تجارت خداحدافظی می‌کند حمیدرضا تائبی

+ حمایت بیش از ۳۶۰۰ نفر در حمایت از رامین حسین پناهی و نسرین ستوده 

+ آموزش رایگان حق همه‌ی کودکان است؛ 

+ اتحادیه اروپا از عربستان خواست در مورد کنشگران بازداشتی اطلاعات ارائه کند 

+ تاکید کانادا بر «حقوق بشر» پس از واکنش شدید عربستان به درخواست آزادی فعالان 

+ پیکر عباس امیرانتظام به خاک سپرده شد 

+ اطلاعیه جبهه ملی ایران 

+ انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از دستگیری رقصندگان اینستاگرامی ایران 

+ بازداشت چند نفر در سیستان و بلوچستان به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی رادیو فردا

+ دومین تجمع در برازجان؛ صدها تن به قطعی و جیره‌بندی آب اعتراض کردند 

+ شصت وكيل دادگستري از ريس جمهور ایران درخواست فوري توقف اجراي حكم اعدام رامين حسين پناهي كردند 

+ اعتراض در محل نماز جمعه خرمشهر: «به نام دین، ما را غارت کردند» 

+ هجوم مأموران امنیتی به منزل کاووس سیدامامی 

+ «اعتصاب غذای» ده درویش زن در زندان قرچک ورامین 

+ گزارش پزشکی قانونی از وجود «محل تزریق و کبودی» در بدن کاووس سید امامی‎‎ 

+ در خواست شکستن اعتصاب غذای گلرخ ایریایی 

+ . 

+ ایران ما و روز جهانی زنان 

+ رامین سیدامامی: مادرم را تهدید کردند که درباره مرگ پدرم با رسانه‌ها حرف نزند 

+ گزارشی از یک بازدید میدانی از جنگل‌ها و منابع طبیعی در غرب مازندران کوروش برارپور

+ پلیس تهران ۲۹ شهروند معترض به حجاب اجباری را بازداشت کرد 

+ اعتراضی دیگر به حجاب اجباری در تهران؛ نسرین ستوده: دختر خیابان انقلاب آزاد شد 

+ اعتراض کانون صنفی معلمان استان تهران به ادامه بازداشت معترضان 

+ دختر_خیابان_انقلاب_کجاست؟ سوالی که هزاران بار در توییتر پرسیده شد‌ 

+ ادامه بی‌خبری و نگرانی خانواده‌های چهار دانشجوی زندانی 

+ جنازه سارو قهرمانی به خانواده‌اش تحویل داده شد 

+ عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری درباره موارد «خودکشی» در زندان‌های ایران شد 

+ ۲۲ شورای صنفی دانشگاه‌های سراسر کشور خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند 

+ بازتاب اعتراضات ایران در رسانه‌های خارجی و بین‌المللی 

+ اعتراضات در شهرهای ایران ادامه یافت - مرگ بر خامنه ای 

+ «تجمع اعتراضی در کرمانشاه» 

+ بازار دست دلال‌هاست مسلم تقوی

+ مردم با هشتگ به جنگ گرانی می‌روند مینا شهنی

+ وقتی نه مسکن مهر، مهر داشت؛ نه فکری به حال آینده کردیم 

+ تظاهرات اعتراضی علیه حکم اعدام  

+ اطلاعیه مطبوعاتی همبستگی جمهوریخواهان ایران در نیویورک 

+ گزارشی از سفر امدادی به استان کرمانشاه برای کمک به هم میهنان زلزله زده. کوروش برارپور

+ گزارشی از سفر امدادی به استان کرمانشاه برای کمک به هم میهنان زلزله زده کوروش برارپور

+ وقتی زن بی پناه است رضارخشان

+ شادمان چون مرگ ناصر فكوهي

+ هیولای درون*  ناصر فکوهی

+ در سفر به مناطق زلزله زده، هویت قومی و غرور ملی هم میهنان کوردمان را «نادیده انگاشته شده» و «سرکوب شده» دیدم!‎ ×  کوروش برارپور

+ ابر‌ بحران‌ها و آینده ترسناک ایران 

+ جنبش بازنشستگان: 

+ خطاب به فولادگران به پاخاستۀ اهواز 

+ بغض‌های موسیقی و کفن‌پوشان/ 

+ آنجلینا جولی برای دانش آموزان پیام داد/ برای حقوق بشر تلاش کنید 

+ نامه آتنا دائمی به مناسب پایان ۵۴ روز اعتصاب: اعتصاب غذا کردم که صدای بی صدایان باشم 

+ آقا تا حالا شده با یک زن خشونت کنید آیدین پورخامنه

+ دو گونه انسانی، دو جهان مریم رضایی

+ خشونت‌های واقعی در فضای مجازی شکوفه احمدی

+ خشونت‌های فرساینده روزمره سمیه قدوسی

+ نامه‌ی آتنا دائمی زندانی در اعتصاب غذا در زندان اوین آتنا دائمی

+ تحلیلی آسیب شناختی بر موقعیت بحران های کالبدی شهر در تهران با نگاهی به آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو  ناصر فکوهی

+ بحران نوجوانی و جوانی در ایران امروز در گفتگو با ناصر فکوهی ناصر فکوهی

+ ابراز بی‌اطلاعی نماینده مجلس از بازداشت معترضان به پارازیت در شیراز رادیو فردا

+ حامیان آرش صادقی مقابل زندان اوین تجمع کردند رادیو فردا

+ جهانی بدون جنگ  سایت آینده نگر

+ واکنش وزیر کشور به گورخوابی: از ترس بازداشت به گورستان پناه می‌برند رادیو فردا

+ گورخواب‌ها زنده‌اند، انكار بس است 

+ نامه سرگشاده فرهادی به روحانی: سراسر وجودم شرم است و بغض 

+ ٥٠ زن، مرد و کودک، شب‌ها در گور می‌خوابند در هر گور یک تا ٤ نفر زندگی می‌کنند 

+ انتقادات مسعود شجاعی از فساد مالی و اخلاقی در فوتبال و جامعه رادیو فردا

+ حمایت ستاره‌های فوتبال ایران از مسعود شجاعی رادیو فردا

+ ثبت نزدیک به دو هزار شکایت در مورد تنبیه بندی دانش‌آموزان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ 

+ در این مدرسه اگر شهریه پرداخت نکنید، شلاق می خورید و اخراج می شوید 

+ ویکی‌لیکس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اسناد جدیدی منتشر می‌کند 

+ بی‌عدالتی اقتصادی امروز ایران در تاریخ معاصر بی‌سابقه است دکتر محمد مالجو

+ ایران در معرض بحران حذف جنین دختر  دکتر سیمین کاظمی

+ وقتی زنان در محیط کار کمرنگ می‌شوند مترجم رویا پاک سرشت

+ دور کردن زنان از بازار کار به‌ نام حمایت 

+ کشف مواد منفجره و پرچم داعش در عملیات جستجوی یک خانه در بروکسل 

+ فقر؛ مهم ترین عامل تن فروشی در جامعه ایران 

+ کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، گامی بلند برای مشارکت سیاسی زنان  شیرین فامیلی

+ نگاهی به سیمرغ عطار با پرسش از حقوق برابر جواد موسوی خوزستانی

+ شیوع «عروس – کودکان» سوری در یک نسل از دست رفته به روایت تصویر ترجمه رایحه مظفریان

+ کاندیداهای زن و موضوع «نظارت» بر انتخابات آمنه رضایی

+ مبارزه زنان برای راه یافتن به صندوق های رأی  دکتر فائنه حنیفه اوا

+ فروش دیوار برلین ترجمه فرانک فرید

+ تجربه حضور در نشست های زنان کاندیدا شهلا فروزانفر

+ درباره‌ «زبان زنان» شیرین کریمی

+ رد صلاحیت زنان: استراتژی حذف یا مقاومت برای تغییر؟  آزاده دواچی

+ بررسی نقش فناوری اطلاعات در حقوق زنان /فضای اینترنت جنسیتی نیست ثمین چراغی

+ ناسیونالیسم عربی و جنبش زنان عرب ترجمه و تلخیص مهسا پناه شاهی

+ کمپین تغییر چهره مردانه مجلس - درباره رد صلاحیت گسترده کاندیداهای زن مجلس دهم کمیته من کاندیدا می شوم

+ کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، تلاشی برای بازگرداندن تغییر به زندگی واقعی منصوره شجاعی

+ نشست پرسش و پاسخ با چهار تن از داوطلبان زن نمایندگی مجلس دهم گزارش: مریم جوادی – عکس ها: تینا سپاس

+ مداخله در انتخابات مجلس و خروج جامعه مدنی زنان از انفعال  آمنه کرمی

+ زیبایی‌شناسی در پروانگی مرضیه جعفری

+ ختنه دختران در میان اهل تشیع پاکستان و هند  سمیره حنایی- رایحه مظفریان

+ لغو حکم بخشداران زن خوزستان، با کدام مجوز شرعی؟ یاسمن الف

+ تجارب منحصر به فرد زنان در چالش برای تغییر چهره مردانه سیاست  صبا شعردوست

+ رفع تبعیض در ساختار مردانه سیاست؟ مریم مهیمنی

+ تبعیض جنسیتی در ساختارهای اجتماعی افغانستان ابراهیم داریوش



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995