Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


تاریخ ادبیات قرن بیستم روسیه

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[06 Jun 2016]   [ ترجمه: آبتین گلکار]

به ادبیات روس و نویسندگان نامدارش بسیار پرداخته شده است، نه فقط در قالب ترجمه آثارشان، بلکه درباره این نویسندگان و نقد و بررسی آثارشان نیز کتابها و مقالات تحلیلی و تاریخی کم نیست. اما این مهم بیشتر محدود است به نویسندگان کلاسیک ادبیات روسیه که اغلب آنها به عنوان نویسندگان قرن نوزدهم ادبیات روسیه شناخته می شوند.

از منظر تاریخی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ نه تنها فصل نوینی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این سرزمن بود؛ بلکه در حوزه فرهنگ، ادب و هنر نیز فصلی تازه را گشود؛ اگرچه به پرباری گذشته نبود. از این منظر چه بسا بتوان ادبیات روس را به دو بخش قبل از انقلاب بلشویکی و بعد از آن تقسیم کرد و در واقع آنچه به عنوان ادبیات روسیه در قرن نوزدهم شناخته می شود تا سالهای پیش از انقلاب کمونیستی در ابتدای قرن بیستم نیز پی گرفت.

اما آنچه مسلم است و اغلب آن را پذیرفته اند، اینکه ادبیات روسیه دوران حکومت حزب کمونیست دارای بالندگی و باروری گذشته نبود و دلایل آن را هرچه بیانگاریم بی ارتباط به فضای سیاسی حاکم بر این کشور نبوده و این مسئله در کم توجهی به ادبیات روسیه (در قیاس با گذشته) نیز بی تاثیر نبوده است. حال اینکه نه تنها روسیه در همین دوران نیز نویسندگان برجسته کم نداشته است، از دیگر سو سانسور و دستگاه تبلیغی حزب حاکم در گمراه کردن اذهان نقش مهمی بازی کرده است تا برخی چهره های ادبی بزرگتر از آنچه بودند جلوه کنند و برخی نیز اصلا اجازه جلوه گری نداشته باشند. از سوی مقابل، بلوک غرب نیز با توجه به ماهیت سیاسی خود و رقابت عمیق با شوروی سابق (در حوزه های مختلف)، برخی چهره های ادبی مخالف و منتقد حزب حاکم بر شوروی را بیشتر از سطح واقعی خود مورد ستایش قرار دادند.

با در نظر گرفتن چنین شرایطی پرداختن به ادبیات روسیه در قرن بیستم بیش از هر دوره دیگری اهمیت می‌یابد تا حالا که چند دهه از آن روزگار بازی های سیاسی می گذرد، به کم و کیف این آثار بدان گونه پرداخته شود که تصویر حقیقی آنها پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

کتاب « تاریخ قرن بیستم ادبیات روسیه» کار یک نویسنده نیست بلکه حاصل مقالاتی است که توسط گروهی از اساتید دانشگاه در اوکراین نوشته شده است، این نوشته ها اغلب به محدوده سال ۲۰۰۱ برمی گردند. زمانی که قرن بیستم پایان یافته و قریب یک دهه نیز از فروپاشی کمونیسم گذشته، بنابراین نویسندگان مقالات کتاب بدون ترس و واهمه ای که تا یک دهه پیش از آن در این کشور وجود داشت به ارزیابی آثار نویسندگان قرن بیستم روسیه پرداخته و کمک و کیف آثارشان را منعکس کرده اند.

در این کتاب استادان ادبیات و زبان روسی دانشگاه‌های اوکراین به بررسی ادبیات و داستان‌نویسی روسیه پرداخته‌اند. در واقع هر یک از نویسندگان این مقاله‌ها در حوزه‌ی تخصصی خودشان مقاله‌یی نوشته‌اند و برای همین هم این کتاب در زمینه‌ی بررسی و شناخت داستان‌نویسی روسیه تبدیل به یکی از منابع معتبر شده است. کتاب حاضر به عنوان منبع درسی تاریخ قرن بیستم ادبیات روسیه برای دانش آموزان سال آخر دبیرستانی اوکراین تألیف شده اما سطح آن به اندازه ای بوده که مورد استفاده دانشجویان نیز قرارگرفته است.

این کتاب به معرفی نویسندگان برجسته‌ی قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم در روسیه می‌پردازد و در عین‌حال ویژگی‌های جریان کلی ادبیات روسیه نیز در این مقاله‌ها دیده می‌شود. ترجمه کتاب به زبان فارسی بسیار روان و خواندنی از کار آمده و البته با توجه به سابقه و تجربه آبتین گلکار جز این نیز انتظار نمی رفته است. آن نیز به گونه‌ای است که هم مخاطبان علاقمند به ادبیات روسی می توانند از آن بهره بگیرند و هم اینکه دانشجویان این حوزه که به دنبال منبع مناسبی برای آغاز مطالعات تخصصی خود هستند.

کتاب تاریخ قرن بیستم ادبیات روسیه با وجود تعدد نویسندگانش ساختاری بسیار حساب‌شده دارد. مقالات این کتاب به سه دسته تقسیم می شوند. کتاب خط سیری زمانی دارد و دهه به ده پیش می آید. دسته اول مقالات به دوره های زمانی و تاریخی اختصاص دارند و به توصیف شرایط آن دوره می پردازند. از آنجا که مکتب ها نقش مهمی در قرن بیستم داشته اند، دسته دوم مقالات به مکتب ها اشاره دارد و به کلیاتی درباره شاخصه و ویژگی های آنها می پردازد. دسته سوم مقالات، آنهایی هستند که به نویسندگان اختصاص یافته اند. درواقع مقاطع زمانی مختلف در این قرن هریک با توصیف شرایط، پرداختن به مکاتب موثر و رایج در آن دوره و نهایتا نویسندگان مهم آن دوره پیش روی خواننده گذاشته می شوند. بنابراین می توان گفت در کتاب حاضر هر نویسنده بر اساس شرایط دوره ای که در آن به نوشتن پرداخته مورد بررسی قرار گرفته است.

در قرن بیستم به دلیل حاکم بودن سانسور برادبیات روسیه و همچنین فشاری که روی نویسندگان و روشنفکران بوده برخی از نویسندگان به اجبار یا خودخواسته به تبعید رفته اند در این کتاب این قسم نویسندگان و ادبیاتی که آنها در خارج از مرزهای نمایندگی می کردند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

عناوین فصول مختلف کتاب به این قرارند:
ادبیات اواخر سده نوزدهم/ اوایل سده بیستم میلادی، سرنوشت رئالیسم در ادبیات اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم میلادی، ایوان بونین، آلکساندر کوپرین، ماکسیم گورکی، سمبولیسم، آلکساندر بلوک، آکمئیسم، نیکالای گومیلیوف، آنا آخماتوا، فوتوریسم، ولادیمیر مایاکوفسکی، ادبیات دهه ۱۹۲۰، یوگنی زامیاتین، میخاییل زوشنکو، سرگی یسنین، مارینا تسوتایوا، آسیپ ماندلشتام، میخاییل بولگاکوف، آندری پلاتونوف، ادبیات دهه ۱۹۳۰، میخاییل شولوخوف، باریس پاسترناک، نیکالای زابالوتسکی، ادبیات دهه ۱۹۴۰ / اواسط دهه ۱۹۵۰، آلکساندر تواردوفسکی، ادبیات اواسط دهه ۱۹۵۰ _ دهه ۱۹۶۰، آلکساندر سالژنیتسین، ادبیات دهه های ۱۹۸۰ / ۱۹۷۰، واسیلی شوکشین، ایوسیف برودسکی، ویکتور آستافیف، والنتین راسپوتین، ادبیات روسی خارج از مرز، برخی از ویژگی های جریان ادبی معاصر.

کتاب تاریخ قرن بیستم ادبیات روسیه نه تنها تصویری از کم و کیف ادبیات این کشور در قرن بیستم ارائه می‌کند بلکه به دلیل توجه نویسندگان به زمینه های تاریخی و سیاسی شکل گیری آن روایتگر این واقعیت هستند که چطور سیاست و ایدئولوژی های سیاسی می توانند بر فرهنگ و ادب را تحت الشعاع خود قرار دهند. انتشار این کتاب فرصتی است مغتنم برای علاقمندان ادبیات به ویژه ادبیات روس برای دانستن درباره دوره ای مهم اما کمتر پرداخته شده به آن.

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 450


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷

هنر و ادبیات

+ نگاه نو شمارة 113،بهار 1396 منتشر شد 

+ کتاب ۲: نوجوانی هرمز داورپناه

+ 46 – کودتا  هرمز داورپناه

+ وقتی یک فیلسوف رمان می‌نویسد مهسا رمضانی

+ 45- خروس جنگی هرمز داورپناه

+ اسکار ۲۰۱۷؛ «فروشنده» برنده شد 

+ 44 – مرغ، یا خروس؟ هرمز داورپناه

+ 43- فرشته هرمز داورپناه

+ نامیرا  سپیده

+ 42 - سقوط ماه هرمز داورپناه

+ 41- کرم ها هرمز داورپناه

+ 40- سگ شکاری  هرمز داورپناه

+ عرصه ی همگانی و آرای عمومی: از نشریات مکتوب تا اینترنت 

+ فرهنگ به مثابه نمایشی تجاری (۱) 

+ مدرسه ی دموکراتیک ـ آموزش هماگن 

+ سایه روشن  سپیده

+ 39- صاحبخانه هرمز داورپناه

+ 38- نادر شاه افشار هرمز داورپناه

+ قصه کودک پناهجو برای کودکان اروپایی ایندیپندنت برگردان لیلا حسین زاده

+ پاره های معماری(14)، آناتول کوپ: معماری و دولت در قرن بیستم-بخش اول ناصر فکوهی

+ 37- سرخ پوست ها  هرمز داورپناه

+ 36- آلبالو پلو هرمز داورپناه

+ تاریخ تکرار نمی شود عباس احمدوند

+ هنر گفت و گو ـ آرک دیلی با ساسکیا ساسِـن برگردان آرش بصیرت

+ واژه ها .... این واژه های لعنتی! عاطفه اولیایی

+ 35- آرسن لوپن هرمز داورپناه

+ پیام  سپیده

+ ۳۴- ارکستر گلاب دره هرمز داورپناه

+ 33- زولبیا بامیه هرمز داورپناه

+ " رؤیا "  سپیده

+ 32- جریان نفت هرمز داورپناه

+ 31 - کوچه قٌجَرا هرمز داورپناه

+ 30- فرار از خانی آباد هرمز داورپناه

+ جرقٌه  سپیده

+ ۲۹ - دزد هرمز داورپناه

+ دعوت  سپیده

+ ۲۸ - زنبور ها هرمز داورپناه

+ شعله ای باید  سپیده

+ ۲۷- درس انشاء هرمز داورپناه

+ پرواز  سپیده

+ 26- سینما بهار هرمز داورپناه

+ فردا   سپیده

+ 25- مردی در استخر هرمز داورپناه

+ تاریخ ادبیات قرن بیستم روسیه  ترجمه: آبتین گلکار

+ چرا داستان کوتاه، سبک‌ برتر ادبی قرن21 شده‌ است؟ ترجمه از ماندانا سجادی

+ نقش هنر در روابط انسانی 

+ هنر در قرن بیست و یکم تصویری از آینده هنر. روبین ثورن تیاسک

+ طپش خاک  سپیده

+ 24 - سفر عید هرمز داورپناه

+ معماری آینده و فرم زایی فارغ از خاستگاه به مثابه روش آرش بصیرت

+ فلسفه: از راز و رمز تا سبزی فروشی ها؛ گفتگو با عبدالحسین آذرنگ منیره پنج تنی

+ بی نازنین: جهان سیاه و سفید لیلا صادقی

+ آوازِ دوردستِ زنی در عمقِ گرم زمین/ زاویه دید «اقتباس» در فیلم «گاوخونی» اثر بهروز افخمی محمد هاشمی

+ دلسوخته -- داستان واقعی بابک پایدار

+ 23 – لوژ سواری هرمز داورپناه

+ جدایی  سپیده

+ 1- محکوم بابک پایدار

+ فریاد سکوت  سپیده

+ نبرد عشق ی. صفایی

+ 22- ترور هرمز داورپناه

+ زیر خاکستر  سپیده

+ 21- سیگار هرمز داورپناه

+ راه مشترک  سپیده

+ 20- نیش عقرب هرمز داورپناه

+ فمینیسم اولیه استفان هُدگسُن رایت برگردان مهسا صباغی

+ کودکان در کجای بازی فرهنگ هستند (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی -بخش پنجم) فاطمه خضری

+ 19 - حمٌام عمومی هرمز داورپناه

+ باور  سپیده

+ 18-اجننٌه  هرمز داورپناه

+ اسطوره ورابطه ی آن با فرهنگ ج. همکار

+ 17 – کازانوا هرمز داورپناه

+ امید  سپیده

+ 16-آقای شمر هرمز داورپناه

+ انسان شناسی زیست محیطی آذین محمدی

+ پدیدارشناسی معماری در آرای استیون هال، آلبرتو پرز-گومز و یوهانی پالاسما علی اکبری

+ سطح یا صورت مسئله این است! علی خانمحمدی

+ (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی -بخش پنجم) فاطمه خضری

+ 15- حسین کرد شبستری هرمز داورپناه

+ درباره فرهنگ و پالایش آن  ج. همکار

+ چشم انداز  سپیده

+ 14- بادبادک هرمز داورپناه

+ 13– جناب سرهنگ هرمز داورپناه

+ ساعدی از نگاه دیگران (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش چهارم) فاطمه خضری

+ ساعدی و زندگی حرفه ایش(نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش سوم) فاطمه خضری

+ شب سفر در ایران امیر هاشمی مقدم

+ «کودک و استثمار» اصلانی دکتر ناصر فکوهی

+ " جنگل"  سپیده

+ 12- گنجشک ها هرمز داورپناه

+ پیوند  سپیده

+ انسان‌شناسی بلندگوهای بُلند یوسف سرافراز

+ ساعدی و تاریخ دورانش (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش دوم) فاطمه خضری

+ 11- تیر و کمان هرمز داورپناه

+ نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی فاطمه خضری

+ تا سکوت برف: دریای سیاه ماری نوئل ریو برگردان منوچهر مرزبانیان

+ بازگشت  سپیده

+ 10 – خانۀ سه راه جعفرآباد هرمز داورپناه

+ 9- کاراگاه هرمز داورپناه

+ مغاک  سپیده

+ خوشبخت تر سیما مهذب

+ خواب  سپیده



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995