Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


سبک در انسانشناسی هنر

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[19 Jan 2016]   [ رزمن، پاول و ویزگراو، برگردان پرستو جوزانی]

هنر، در بين کارکرد های ارتباطی، می ­تواند از لحاظ سبک سنجيده شود. کارکرد هنر نقشی ا­ست که در جامعه بازی می­کند، هنر، که از طريق محتوايش ارتباط برقرار می­ کند، در آيين­ ها، انتقال ارتباطات، و لذت زيبايی به کار رفته می­شود. ساختار ترکيب کننده­ ی اجزا و راهی­ برای کنار هم قرار دادن آنهاست. اين {ساختار} سبک {هنری} است. برای نمونه، هنر ساحل شمال غربی با سبک خاصی مشخص شده است، همان­ طور که از تصاوير اين بخش پيداست. چه مشخصه ­هايی آن سبک را به طور خاص متفاوت می­کند؟ هنر منطقه ی ساحل شمال غربی در درجه ی اول تراشکاری سه بعدی روی چوب است. اين {امر} بی ­شک در ارتباط با اين واقعيت است که جوامع ساحل شمال غربی در جنگل­ های بارانی ساحل شمالی واقع شده­ اند، جايی که درختان عظيمی مانند سرو و صنوبر ماده ی خام عمده ­ای را برای تراشکاری آماده کرده­ اند. رنگ مورد استفاده در هنر ساحل شمال غربی غالباً زرد، سياه، قرمز، و سبز-آبی، همراه با چوب طبيعی بی ­رنگ­ به عنوان رنگ پس زمينه است. ماده ی رنگی مورد استفاده از مواد طبيعی-قارچ­ها، دانه­ها، اُکر، خزه، و زغال چوب ساخته شده است. برای توليد سبز-آبی خاص مصرفی مس محلی را در ادرار می ­گذارند تا زنگ بزند.

به خاطر تأکيد بر مجسمه ­سازی فرم ­های دايره، مستطيل، بيضی، چرخشی و منحنی، حتی روی سطح صاف، غالب هستند. در هم پيچيدن فرم­ های حيوان و گاهی انسان، مانند آنچه بر ستون­ های توتمی يافت می ­شود، معمول است. فرانتس بواس[1] اشاره می کند که طرح حيوانات در هنر ساحل شمال غربی با تأکيد بر خصيصه­ های اصلی- چشم­ ها، لب­ ها، گوش­ ها، باله ­ها، پرها و دم­ ها مشخص می ­شود (1955). هر يک از گونه­ های حيوانی از وال کشنده تا سنجاقک با بازنمايی خصيصه­ های منحصر به فرد آن گونه­ ها می ­توانند شناخته شوند. بدين ترتيب، منقار تراشيده خصيصه ی متمايز عقاب، و پوزه خصيصه ی متمايز گرگ است. همان تکنيک­ های تراشکاری­ چوب برای استفاده در ساير [مواد]، مانند سنگ، استخوان، و فلز سازگار شده بود. هنرمندان ساحل شمال غربی در کنار تراشکاری مدور، همچنين روی سطوح دو بعدی نيز کار می ­کردند. تغيير فرم از سه بعدی به دو بعدی نيازمند تبديل طرح است. تکنيک سازگار شده برای طرح­ های دو بعدی شکاف بازنمايی خوانده می شوند. نقاشی روی جلوی خانه­ های سيمشيان[2]­ در تصوير تکنيک را نشان می­دهد. خرس دو نيم شده است و دو طرف آن برای درست کردن جلوی خانه کنار يکديگر قرار گرفته ­اند. اين [تصوير] خرس را بازنمايی می ­کند –دو طرف در برش عرضی- اما همراه يکديگر يک خرس را شکل می ­دهند که به جلو نگاه می ­کند. دو مشخصه ی ديگر سبک هنری ساحل شمال غربی نيز مهم هستند. عناصر طرح تمام سطح را پوشش می­ دهند، بدون هيچ فضای خالی، و اشکال چشم مانند به عنوان پرکننده و در محل اتصالات استفاده شده ­اند. تصوير چشم­ ها در ماسک ­ها نشان دهنده ی اهميت زياد آنها در جامعه ی ساحل شمال غربی است. تمام اين خصيصه ­ها، با يکديگر، سبک متمايز هنر ساحل شمال غربی را شکل می­ دهند.

برای مفهوم سبک وجهی سلسله مراتبی وجود دارد. يک نفر می ­تواند از سبک فردی هنرمند صحبت کند، [يعنی] خصيصه­ هايی که کار يک هنرمند خاص را مشخص می­کند. گاهی سبک هنری يک روستا، شهر، يا منطقه می­تواند شناخته شده باشد. رجوع به سبک هنری يک جامعه، مانند کواکيوتل، بيشتر رايج است. برخی خصيصه ­های عمومی سبک هنری يک منطقه ی وسيع را ترسيم می­ کنند همان­ طور که در بالا برای ساحل شمال غربی نشان داديم. هنرمندان معاصر ساحل شمال غربی، مانند تراشکار برجسته هيدايی[3] بيل ريد[4]، از محتوای سنتی و سبک متمايز ساحل شمال غربی استفاده می­کنند اما جنبه ی فردی خود را بدان اضافه می ­کنند. بنابراين سبک هر هنرمند متفاوت است، همان­طور که برای هنرمندان معاصر اروپايی و آمريکايی ]متفاوت[ است. مجسمه ی برنزی، با پوششی شبيه به سنگ لوح، توسط بيل ريد، با عنوان "روح هيدا گوايی" در تصوير زير نمونه ­ای از ترکيب تم­ های سنتی از اسطوره ­های هيدا، همراه با نبوغ يک هنرمند خلاق است.

مفهوم سلسله مراتبی سبک در هنر جوامع پيچيده به کار می­رود. می ­توان از سبک هنر رنساس [5]صحبت کرد، به طور مشخص از رنسانس ايتاليا، از مکتب ­های ونيز[6] يا فلورانس[7]، و از سبک خاص رافائل[8]، که متفاوت از تينتورتو[9] است. مفهوم سبک را می­ توان در هر سطحی به کار بست. [اين مفهوم] همچنين برای موسيقی و ادبيات، که ساختار سلسله مراتبی مشابهی دارند، قابل اطلاق است.





این مطلب ترجمه ی صفحه­ های 282-284 از کتاب زیر است:

Rosman, Abraham & Rubel, Paula G. & Weisgrau, Maxine (2009) THE TAPESTRY OF CULTURE : An Introduction to Cultural Anthropology; New York: Altamira



[1] - Franz Boas

[2] - Tsimshian

[3] - Haida

[4] Bill Reid

[5] - Renaissance

[6] - Venice

[7] - Florence

[8] - Raphael

[9] - Tintoretto

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۸ مارس ۲۰۱۷

هنر و ادبیات

+ 46 – کودتا  هرمز داورپناه

+ وقتی یک فیلسوف رمان می‌نویسد مهسا رمضانی

+ 45- خروس جنگی هرمز داورپناه

+ اسکار ۲۰۱۷؛ «فروشنده» برنده شد 

+ 44 – مرغ، یا خروس؟ هرمز داورپناه

+ 43- فرشته هرمز داورپناه

+ نامیرا  سپیده

+ 42 - سقوط ماه هرمز داورپناه

+ 41- کرم ها هرمز داورپناه

+ 40- سگ شکاری  هرمز داورپناه

+ عرصه ی همگانی و آرای عمومی: از نشریات مکتوب تا اینترنت 

+ فرهنگ به مثابه نمایشی تجاری (۱) 

+ مدرسه ی دموکراتیک ـ آموزش هماگن 

+ سایه روشن  سپیده

+ 39- صاحبخانه هرمز داورپناه

+ 38- نادر شاه افشار هرمز داورپناه

+ قصه کودک پناهجو برای کودکان اروپایی ایندیپندنت برگردان لیلا حسین زاده

+ پاره های معماری(14)، آناتول کوپ: معماری و دولت در قرن بیستم-بخش اول ناصر فکوهی

+ 37- سرخ پوست ها  هرمز داورپناه

+ 36- آلبالو پلو هرمز داورپناه

+ تاریخ تکرار نمی شود عباس احمدوند

+ هنر گفت و گو ـ آرک دیلی با ساسکیا ساسِـن برگردان آرش بصیرت

+ واژه ها .... این واژه های لعنتی! عاطفه اولیایی

+ 35- آرسن لوپن هرمز داورپناه

+ پیام  سپیده

+ ۳۴- ارکستر گلاب دره هرمز داورپناه

+ 33- زولبیا بامیه هرمز داورپناه

+ " رؤیا "  سپیده

+ 32- جریان نفت هرمز داورپناه

+ 31 - کوچه قٌجَرا هرمز داورپناه

+ 30- فرار از خانی آباد هرمز داورپناه

+ جرقٌه  سپیده

+ ۲۹ - دزد هرمز داورپناه

+ دعوت  سپیده

+ ۲۸ - زنبور ها هرمز داورپناه

+ شعله ای باید  سپیده

+ ۲۷- درس انشاء هرمز داورپناه

+ پرواز  سپیده

+ 26- سینما بهار هرمز داورپناه

+ فردا   سپیده

+ 25- مردی در استخر هرمز داورپناه

+ تاریخ ادبیات قرن بیستم روسیه  ترجمه: آبتین گلکار

+ چرا داستان کوتاه، سبک‌ برتر ادبی قرن21 شده‌ است؟ ترجمه از ماندانا سجادی

+ نقش هنر در روابط انسانی 

+ هنر در قرن بیست و یکم تصویری از آینده هنر. روبین ثورن تیاسک

+ طپش خاک  سپیده

+ 24 - سفر عید هرمز داورپناه

+ معماری آینده و فرم زایی فارغ از خاستگاه به مثابه روش آرش بصیرت

+ فلسفه: از راز و رمز تا سبزی فروشی ها؛ گفتگو با عبدالحسین آذرنگ منیره پنج تنی

+ بی نازنین: جهان سیاه و سفید لیلا صادقی

+ آوازِ دوردستِ زنی در عمقِ گرم زمین/ زاویه دید «اقتباس» در فیلم «گاوخونی» اثر بهروز افخمی محمد هاشمی

+ دلسوخته -- داستان واقعی بابک پایدار

+ 23 – لوژ سواری هرمز داورپناه

+ جدایی  سپیده

+ 1- محکوم بابک پایدار

+ فریاد سکوت  سپیده

+ نبرد عشق ی. صفایی

+ 22- ترور هرمز داورپناه

+ زیر خاکستر  سپیده

+ 21- سیگار هرمز داورپناه

+ راه مشترک  سپیده

+ 20- نیش عقرب هرمز داورپناه

+ فمینیسم اولیه استفان هُدگسُن رایت برگردان مهسا صباغی

+ کودکان در کجای بازی فرهنگ هستند (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی -بخش پنجم) فاطمه خضری

+ 19 - حمٌام عمومی هرمز داورپناه

+ باور  سپیده

+ 18-اجننٌه  هرمز داورپناه

+ اسطوره ورابطه ی آن با فرهنگ ج. همکار

+ 17 – کازانوا هرمز داورپناه

+ امید  سپیده

+ 16-آقای شمر هرمز داورپناه

+ انسان شناسی زیست محیطی آذین محمدی

+ پدیدارشناسی معماری در آرای استیون هال، آلبرتو پرز-گومز و یوهانی پالاسما علی اکبری

+ سطح یا صورت مسئله این است! علی خانمحمدی

+ (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی -بخش پنجم) فاطمه خضری

+ 15- حسین کرد شبستری هرمز داورپناه

+ درباره فرهنگ و پالایش آن  ج. همکار

+ چشم انداز  سپیده

+ 14- بادبادک هرمز داورپناه

+ 13– جناب سرهنگ هرمز داورپناه

+ ساعدی از نگاه دیگران (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش چهارم) فاطمه خضری

+ ساعدی و زندگی حرفه ایش(نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش سوم) فاطمه خضری

+ شب سفر در ایران امیر هاشمی مقدم

+ «کودک و استثمار» اصلانی دکتر ناصر فکوهی

+ " جنگل"  سپیده

+ 12- گنجشک ها هرمز داورپناه

+ پیوند  سپیده

+ انسان‌شناسی بلندگوهای بُلند یوسف سرافراز

+ ساعدی و تاریخ دورانش (نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی بخش دوم) فاطمه خضری

+ 11- تیر و کمان هرمز داورپناه

+ نگاهی انسان شناختی به زندگی و آثار ساعدی فاطمه خضری

+ تا سکوت برف: دریای سیاه ماری نوئل ریو برگردان منوچهر مرزبانیان

+ بازگشت  سپیده

+ 10 – خانۀ سه راه جعفرآباد هرمز داورپناه

+ 9- کاراگاه هرمز داورپناه

+ مغاک  سپیده

+ خوشبخت تر سیما مهذب

+ خواب  سپیده

+ گفت‌و‌گو با علي باباچاهي: پست‌مدرنيست بودن، اشتياق سوزان من نيست علي عبداللهي

+ سبک در انسانشناسی هنر رزمن، پاول و ویزگراو، برگردان پرستو جوزانی



info@ayandehnegar.org
©Ayandehnegar 1995